På mandag åpner det såkalte nyhetsvinduet, en av to ganger i året hvor dagligvarekjedene får nyheter i butikk. Klimasaken preger årets dagligvarenyheter.
Fra mandag 20. Februar kommer det over 100 nye varer i butikkhyllene. Blant årets nyheter er nye sjokolader, brus og energidrikk. Kun noen vil forbli, mens andre vil forsvinne om de ikke selger nok.
Mye brus
Årets vareslipp preges av noen trender, ifølge Victoria Hellesøy Stenbakk. Hun er daglig leder i Foodora Market, dagligvarekjeden til foodora.
– I år ser vi at det blant annet er mye fokus på brus og energidrikk, gjerne sukkerfritt. Både Coca-Cola og Pepsi kommer med helt nye smaker. Det samme gjør Farris Bris og flere, sier Stenbakk.
Etterspørselen etter energidrikk er stor, så her har leverandørene utviklet nye smaker, ikke bare innenfor de tradisjonelle kategoriene, men også innenfor kaffeverdenen.
Blant brusnyhetene er Coke Creatons: Movemenet fra Coca-Cola, Pepsi Max mango og Solo Super pasjonsfrukt. Det lanseres også flere nyheter innenfor energidrikk og kaffe, som Battery med blåbærsmak, og flere espressotyper.
Klima, miljø og is
-En annen tydelig trend er gjenbruk og bærekraft, som refill til deodorant så kundene slipper å kaste så mye plast, og plantebasert Krone-is, forteller Hellesøy Stenbakk. Selv om klimasaken gjør seg gjeldende i butikkhyllene, har nordmenn fortsatt smak for det søte. Nordmenn spiser nemlig over 9 kilo sjokolade hver i året, i snitt. Da trengs det jevnlig fornyelse og denne gangen kommer melkesjokolade med riskrisp og karamell. For de som liker sjokoladen best i flytende form, kommer Tine Litago med smak av brownie og salt karamell. Butikkhyllene vil fylles med mange nye søte, salte og sure nyheter. Blant dem er godteri med lollipop-smak, knatter med melonsmak og nye kamferdrops.