Nye tall viser en kraftig økning i antall konkurser blant norske bedrifter. Nå snur Google seg rundt for å hjelpe næringslivet gjennom uroen.
– Det er et akutt behov for å hjelpe de små og mellomstore bedriftene. De utgjør 99 prosent av det norske næringslivet, og vi er nødt til å motvirke at arbeidsplasser går tapt, sier Tine Austvoll Jensen, norgessjef i Google.
Austvoll Jensen har fulgt tett med på utviklingen i norsk næringsliv. Etter å ha oppdaget de seneste prognosene for 2023, snudde hun seg rundt og etablerte kontakt med potensielle partnere. Under fire uke senere står Google, SMB Norge og lokale samarbeidspartnere klare med et helt nytt, landsdekkende program som skal snu den dystre statistikken.
– Små og mellomstore bedrifter er en helt nødvendig motor i norsk næringsliv. Sammen med SMB Norge og lokale samarbeidspartnere ønsker Google å bidra til at norsk næringsliv kommer seg over den verste kneika, slik at de kan fortsette inn i fremtiden med fornyet styrke, forteller Austvoll Jensen.
Skal hjelpe hele Norge
Det skreddersydde programmet skal styrke robustheten til små og mellomstore bedrifter over hele Norge. Først ut er Østlandet, deretter står Nord-Norge og Vestlandet for tur. Gjennom året vil flere hundre SMB-er delta i digitale workshops og inviteres til lokale samlinger i regi av Google.
– Programmet springer ut som et svar på de nedslående tendensene vi ser i norsk næringsliv nå, som blant annet SMB Norge har ropt varsko om i hele 2022. Vi skal med dette initiativet møte bedriftene på deres premisser og bistå i å løse behovene de har, forteller Austvoll Jensen.
Historisk høy inflasjon og mye usikkerhet rammer særlig de små og mellomstore bedriftene. I 2022 gikk over 3.700 norske bedrifter konkurs, ifølge SSB. Tall fra årets to første måneder viser også en kraftig økning i antall konkurser, og at pessimismen i næringslivet vedvarer for fjerde måned på rad.
Nytt Veksthus-initiativ
I fjor lanserte Google Veksthus i Norge – et initiativ der Google setter inn intensive ressurser for å bidra til konkrete utfordringer i det norske samfunnet. Fjorårets initiativ fokuserte på å øke andelen kvinnelige gründere i Norge, og hadde ved utgangen av 2022 hjulpet 100 norske kvinner på veien. Dette er det andre, store initiativet selskapet tar. Gjennom digitale kurs, workshops og konferanser er formålet med Google Veksthus å stimulere til vekst, sysselsetting og kompetanseheving i norsk næringsliv.
– Norske SMB-er er uten tvil tøffe og tilpasningsdyktige, men de står i en utfordrende og uoversiktlig situasjon om dagen hvor det kan være vanskelig å navigere og ta beslutninger. Vi håper at denne innsatsen vil hjelpe norsk næringsliv med å komme styrket ut av krisen, konstaterer Jensen.
Startskuddet for Google og SMB Norge sitt nye initiativ skjer i samarbeide med Kunnskapsbyen Lillestrøm fredag 10. mars. Ledere av små og mellomstore bedrifter inviteres til lansering i Lillestrøm, og på scenen står Austvoll Jensen sammen med administrerende direktør i SMB Norge, Jørund Rytman, næringslivssjefen i Lillestrøm Kommune, forretningsutviklere og lokale bedrifter som vil dele kunnskap om hvordan de har gått frem for å bygge et solid fundament. I ukene etter lanseringen vil SMB-ene delta i digitale workshops hvor de får tilgang på konkrete råd og hjelp til å ruste bedriften til å stå sterkt i urolige tider.