Tross snittpriser på over 22 kroner literen for bensin og diesel siste år, kuttet ikke regjeringen avgiftene i revidert budsjett. – Løftene om avgiftskutt har vist seg å være tomme. Løpet kan være kjørt for lavere avgift på bensin og diesel ut året, sier pressesjef Ingunn Handagard i NAF.
Regjeringen la nylig fram revidert statsbudsjett, som var siste sjanse til å gjøre noe med avgiftene på bensin og diesel i 2023. I forslaget til budsjett prioriterte de ikke kutt i drivstoffavgiftene.
– Når regjeringen selv ikke prioriterer dette, er det lite håp om at Stortinget vil rydde opp når regjeringen skal forhandle med SV, sier Handagard. – Da blir neste sjanse til høsten, når budsjettet for neste år skal fremmes. Vi skal fortsette å legge press på regjeringen for at de skal innfri løftene, fortsetter hun.
NAF har lenge vært en pådriver for kutt i drivstoffavgiftene, og mener avgiftene må kuttes så det gir utslag på pumpeprisene.
Lovte å kutte avgifter
I regjeringsplattformen heter det at de «vil redusere avgifter som rammer folk flest, som for eksempel elavgift og drivstoffavgifter». Men det ligger ingen spor av kutt i drivstoffavgiftene i dette forslaget til revidert budsjett.
– Siden dette dokumentet gjelder fram til nyttår er løpet sannsynligvis kjørt for avgiftene ut hele 2023, sier hun. – Det er synd at løftene om avgiftskutt viste seg å være tomme. Dette handler om folks lommebøker i en periode hvor alt blir dyrere. Men det handler også om hvorvidt velgerne kan tror på de løftene som politikerne gir. Spesielt i distriktene, hvor det er flere som har bensin- og dieselbiler har folk grunn til å være skuffet, sier hun.
Snittpris på 22 kroner literen siste år
De siste tolv månedene har snittprisen på både bensin og diesel vært på over 22 kroner literen. Siden nyttår har prisene på både bensin og diesel gått opp.
Nå skal regjeringspartiene Ap og Sp forhandle statsbudsjettet med SV på Stortinget. Handagard har liten tro på avgiftskutt etter forhandlingene.
– Det er dessverre ingen grunn til å tro at SV prioriterer å få dette temaet opp på forhandlingsbordet, sier Handagard.