Tretten personer mistet livet på veiene i mai. Det er seks færre enn i samme måned i fjor. Så langt i år har 40 mennesker omkommet i trafikken i Norge.
Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.
Like mange unge dør nå som for 10 år siden
Etter flere år med nedgang i antall unge mennesker som dør på veiene, ser vi i år en økning. Vi må ti år tilbake for å finne høyere tall for gruppen 16 til 24 år.
– Det oppleves spesielt meiningsløst når unge mennesker, med livet foran seg, dør i trafikken, sier Guro Ranes, leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. Vi vet enda ikke årsakene til årets dødsulykker, men nå går vi inn i sommermånedene der vi vet at det ofte er mange alvorlige ulykker. Det er mye vi selv kan gjøre for å forebygge disse. Å ferdes i trafikken handler om at alle gjør sitt beste for å følge trafikkreglene og om samspill mellom trafikantene. Vi må hjelpe hverandre til å ta gode valg. Ved å legge inn marginer i tilfelle noe uforutsett skjer, skaper vi rom som forebygger ulykker. Dette er verdt å merke seg i det vi går inn i sommeren, sier hun.
Ingen døde på sykkel eller moped
Ti menn og tre kvinner omkom i mai. Tre av dødsulykkene var MC-ulykker, og i seks ulykker var tungbil involvert. Seks døde som følge av utforkjøring, mens fire omkom i møte med annet kjøretøy.
Ser vi på året så langt, er det 33 menn og 7 kvinner som har mistet livet ved inngangen til juni. 6 av disse var fotgjengere, 5 døde på MC og 23 omkom i personbil.
Ingen er så langt drept på sykkel eller moped i år.
Innlandet og Rogaland med høyest antall drepte så langt i år
9 personer har mistet livet i Innlandet så langt i år. Dette er 6 flere enn i fjor, som gjør dette til den verste starten på et trafikksikkerhetsår i fylket på mer enn ti år. 8 av disse 9 ulykkene var møteulykker. Rogaland har så langt 7 omkomne, der 5 av dem var utforkjøringsulykker.
Oslo og Vestfold og Telemark har så langt ingen drepte i trafikken, mens de andre fylkene har mindre endringer i ulykkesutviklingen.
2022-tallene er klare – Norge fortsatt best på trafikksikkerhet
I 2022 omkom 116 personer i trafikken i Norge, en økning sammenlignet med 2021, men likevel er fjoråret det 5. beste året som noen gang er registrert – Dette tilsvarer 2,1 drepte per 100 000 innbyggere. Sverige, som de siste årene har vært nummer to etter Norge på trafikksikkerhet, har 2,2 drepte per 100 000.
Selv om antallet hardt skadde også økte i 2022, er dette det tredje beste året som er registrert etter 1970. 578 personer ble hardt skadd i trafikken i 2022, mot 569 året før.
For flere tall – se SSB.
Ulykkestall per 31. mai (2023-tallene er foreløpige tall)
Alder | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023* |
0-15 | 4 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 |
16-24 | 9 | 7 | 7 | 6 | 5 | 6 | 5 | 3 | 6 | 8 |
25-44 | 12 | 12 | 12 | 8 | 10 | 10 | 12 | 7 | 4 | 10 |
45-64 | 12 | 6 | 16 | 9 | 10 | 12 | 12 | 8 | 16 | 13 |
65+ | 20 | 12 | 12 | 11 | 7 | 11 | 7 | 5 | 10 | 8 |
SUM | 57 | 38 | 47 | 35 | 33 | 39 | 37 | 24 | 36 | 40 |
Kjønn | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023* |
Kvinne | 16 | 7 | 7 | 9 | 6 | 10 | 6 | 7 | 6 | 7 |
Mann | 41 | 31 | 40 | 26 | 27 | 29 | 31 | 17 | 30 | 33 |
SUM | 57 | 38 | 47 | 35 | 33 | 39 | 37 | 24 | 36 | 40 |
Fylke | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023* |
Viken | 23 | 10 | 9 | 5 | 4 | 11 | 11 | 7 | 5 | 5 |
Oslo | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 0 | 1 | 0 | 2 | 0 |
Innlandet | 2 | 3 | 5 | 3 | 3 | 7 | 5 | 3 | 3 | 9 |
Vestfold og Telemark | 6 | 3 | 6 | 2 | 3 | 2 | 7 | 3 | 3 | 0 |
Agder | 1 | 8 | 1 | 1 | 5 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 |
Rogaland | 4 | 1 | 4 | 4 | 2 | 0 | 1 | 1 | 6 | 7 |
Vestland | 7 | 3 | 6 | 7 | 4 | 3 | 0 | 2 | 3 | 2 |
Møre og Romsdal | 3 | 2 | 0 | 2 | 3 | 4 | 0 | 1 | 0 | 3 |
Trøndelag | 4 | 1 | 9 | 6 | 2 | 2 | 3 | 2 | 4 | 5 |
Nordland | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 6 | 4 | 0 | 6 | 4 |
Troms og Finnmark | 2 | 4 | 4 | 1 | 2 | 2 | 3 | 4 | 2 | 3 |
SUM | 57 | 38 | 47 | 35 | 33 | 39 | 37 | 24 | 36 | 40 |