En fersk undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at mange irriterer seg over produkter som raskt går i stykker, og at folk ønsker å betale mer for produkter som varer lenger. Nå krever Forbrukerrådet og Naturvernforbundet bedre informasjon fra produsentene om reklamasjonstid.
— Folk må få vite hvilke rettigheter de har når de kjøper noe, og derfor forventer vi at produsenter og utsalgssteder pålegges å merke alle produkter som selges med reklamasjonstid. Hvis informasjonen blir bedre, vil flere forbrukere klage når produktene blir ødelagt, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.
Har du kjøpt elektronikk som har sluttet å virke? Se om du har en reklamasjonssak her.
For dårlig informasjon om grunnleggende rettigheter
Forbrukerrådets undersøkelse viser at 2 av 3 mener de ikke fikk tilstrekkelig informasjon om holdbarhet og levetid sist de kjøpte mobiltelefon. For hodetelefoner og småelektronikk er tallet enda høyere.
— Produsentene må pålegges å informere om hvilke rettigheter vi som forbrukere faktisk har når de selger oss noe. En plikt til å merke alle produkter med faktisk reklamasjonstid er et enkelt grep som vi mener vil ha stor effekt. Det er bra for miljøet og bra for folks lommebok, sier Blyverket.
Tiltaket er lite inngripende, sier hun.
— Det er snakk om å merke emballasjen, ikke gjøre endringer på selve produktene. Dette er en lavthengende frukt for produsenter til å informere om faktiske, grunnleggende forbrukerrettigheter som alle norske forbrukere allerede har, men som mange ikke vet om, sier Blyverket.
Også bra for miljøet
Å utøve sine forbrukerrettigheter er ikke bare bra for lommeboka – det er også bra for miljøet. Nordmenn er i verdenstoppen når det kommer til forbruk, spesielt av småelektronikk, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
— Hvis det ble enklere å bruke ting lengre, og enklere å ta vare på tingene sine, så vil denne trenden kunne snu raskt. Det er derfor viktig at alle kjenner våre rettigheter, bruker vår reklamasjonsrett og at gode merkeordninger som underbygger dette kommer plass, sier Gulowsen.
Blant Europas beste forbrukerrettigheter
Norge har blant Europas beste forbrukerrettigheter. For ting som er ment å vare mer enn to år (som f.eks. mobiltelefon, hårføner eller hodetelefoner) er det nedfelt i forbrukerkjøpsloven at du har fem års klagefrist på feil som skyldes dårlig kvalitet.
Det betyr at for eksempel at dersom mobilen din slutter å virke etter fire år pga. en fabrikasjonsfeil skal selgeren ordne opp.
— Produsentene har ansvar for å gi forbrukerne informasjon om disse rettighetene når produktene selges. Dersom forbrukerne blir opplyst om sine rettigheter i kjøpsøyeblikket, er det stor sannsynlighet for at flere vil benytte seg av dem, sier Blyverket, og understreker:
— En positiv konsekvens av dette er at produsentene vil ha insentiver til å lage produkter som varer, fordi det vil lønne seg å produsere kvalitetsprodukter som ikke trenger stadig reparasjon.
Altfor ofte havner ødelagt elektronikk i søpla fordi folk ikke vet at de faktisk kan klage på produktet i hele 5 år. I fjor kastet hver nordmann i gjennomsnitt 28 kilo elektriske artikler.
Betalingsvillighet for kvalitet
Med jevnlige tester avdekker Forbrukerrådet ofte dårlig funksjonalitet og kort levetid på helt nye produkter. Vi kaster altfor mye elektronikk, men det skal ikke stå på forbrukerne:
I Forbrukerrådets undersøkelse om sirkulærøkonomi svarer 8 av 10 at de helt eller delvis er villige til å betale mer for produkter som har lang levetid. Ballen er på produsentenes banehalvdel, sier Blyverket.
— Det er ingen tvil om at det selges produkter som aldri burde vært i butikkhyllene. Ofte kommer vi over produkter som er ødelagt før vi er ferdig med å teste dem, og som er å regne som søppel, sier Blyverket.
Hun trekker frem blant annet elektriske driller, stavmiksere og kjøkkenmaskiner som ikke holder mål, og understreker:
— Å lage billige produkter som går i stykker omtrent i det du åpner emballasjen er sløsing med dyrebare ressurser og det er sløsing med forbrukernes tid og penger. Det må stilles strengere krav til produsentene. Merking av produkter med faktisk reklamasjonstid er et viktig sted å starte.