Hvert år drukner rundt 90 mennesker i Norge, og hele 40 prosent av alle som drukner i Norge er over 60 år. Nå lanserer Flyte kampanjen «Du er ikke en fisk» for å minne enkeltpersoner på at det er smart å vise vannvett i sommer.
Flyte er paraplyorganisasjonen for alle som jobber med forebygging av drukning. Nå går startskuddet for Flytes første kampanje, «Du er ikke en fisk – vis vannvett!».
– En del av vårt mandat er å gjennomføre informasjonstiltak, kampanjer og opplæring innen drukningsforebyggende arbeid. Med denne kampanjen ønsker vi å formidle et alvorlig budskap om drukning med en humoristisk vri. Vi har stor tro på at dette er veien å gå, fremfor å bruke pekefinger, sier Siv Jensen, daglig leder i Flyte.
-Berører oss alle
Flyte ble stiftet i fjor, og jobber med etableringen av en nullvisjon for drukning i tillegg til drukningsforebyggende arbeid. Flyte har så langt 13 medlemsorganisasjoner: Norsk Folkehjelp, Av-og-til, Den Norske Turistforening, Norges Livredningsselskap, Norges Padleforbund, Norges Svømmeforbund, Redningsselskapet, Skadeforebyggende Forum, Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF), MA – Rusfri Trafikk, NTNU, Norges Dykkeforbund og Turskøyting. Alle medlemsorganisasjonene er invitert til å delta i kampanjen.
– Drukning berører oss alle, og statistisk sett er det dessverre mange familier som vil få livet snudd på hodet i løpet av sommeren. Forhåpentligvis vil «Du er ikke en fisk» fungere som en påminner slik at folk tenker seg litt ekstra om når de befinner seg i nærheten av vann i sommer, sier Siv Jensen i Flyte.
Verdensdagen for forebygging av drukning
Kampanjen vil være synlig i sosiale medier, på skilt og i diverse andre uttak. Det jobbes blant annet med en LinkedIn-aktivitet og mediesaker gjennom sommeren.
– Vi planlegger også et arrangement på Verdensdagen for forebygging av drukning 25. juli, og vil selvsagt også være til stede på Arendalsuka for å minne godt voksne dresskledde menn på at de ikke er en fisk, avslutter Siv Jensen, daglig leder i Flyte.