På tre år har avgiftene på flere vanlige elbiler økt med mellom 12 000 og 110 000 kroner. – De siste tre årene har avgiftene kommet raskt både på å kjøpe og eie elbil. Det er en uheldig utvikling, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I 2022 var det avgiftsfritt å kjøpe elbil, mens 2020 var det siste avgiftsfrie året for å eie en elbil. Fra nyttår i år ble det innført kjøpsavgifter og moms på elbiler. For biler under 500.000 kroner må du betale vektavgift, og biler over 500.000 får i tillegg moms på kjøpesummen over 500.000. Dette har gjort elbilene flere titalls tusen kroner dyrere.
– Selv en moderat elbil har gått opp 12.000 kroner på grunn av vektavgiften, sier Handagard.
Sviktende bilsalg
I vårt eksempel har vi plukket ut en Peugeot e-208 som har gått opp nær 12.000 kroner i pris. Storselgeren Tesla Model Y som så vidt bikker 500.000 kroner har fått avgift og moms på nær 26.000 kroner i tillegg. Premiumbilene Audi Q8 e-tron og BMW iX xDrive50 har gått opp henholdsvis 71.457 kroner og 116.677 kroner.
– Avgiftsøkningene kombinert med prisstigning og renteøkninger har ført til at utskiftningen av bilparken til elbiler går tregere, mener Ingunn Handagard.
Hun viser til at bilsalget har gått kraftig ned det siste året. Både husholdningenes økonomiske situasjon og de økte avgiftene kan spille inn. Hittil i år er bilsalget ned 9,4 prosent målt mot fjoråret, viser tall fra OFV. Derfor mener NAF det er viktig å ikke skru opp avgiftene på elbiler nå. I forslaget til statsbudsjett vil regjeringen holde vektavgiften på elbil på dagens nivå.
– Når regjeringen skal komme til enighet med SV om budsjettet, må de ikke finne på å øke vektavgiften på nye biler, sier Handagard.
Dyrere å eie elbil
For tre år siden betalte elbiler ingenting i trafikkforsikringsavgift, bedre kjent som årsavgiften. Siden da har denne avgiften blitt innført raskt. Får regjeringen det som den vil, kommer du til å betale mer i årsavgift for en elbil enn en bensin- eller dieselbil i 2024.
– Regjeringen har nå i to statsbudsjett stukket store kjepper i hjulene for å nå målet om å kun selge elbiler som nye biler fra 2025, sier Handagard. – Vi mener avgiften på å eie elbil ikke burde være høyere enn avgiften på å eie en bensin- eller dieselbil, sier hun.
Det har også blitt dyrere å kjøpe brukt elbil. Tidligere var det ingen omregistreringsavgift. Så kom en rask innføring med delvis omregistreringsavgift i mai 2022, før det ble full omregistreringsavgift for brukte elbiler fra 1. januar 2023.
Slik har elbilavgiftene økt på ulike elbilmodeller:
Modell | Pris før moms og vektavgift | Kjøps-avgift nybil 2023
(vekt-avgift) |
Pris med moms og vekt-avgift | Kjøps-avgift nybil + trafikk-forsikrings-avgift | Omreg-istrering-avgift og trafikk-forsikrings-avgift | Moms | Vekt-avgift | Trafikk-
forsikrings-avgift |
Omreg-istrerings-avgift |
Peugeot e-208 GT | 342.962 | 11.938 | 354.900 | 15.095 | 9.838 | 0 | 11.938 | 3.157 | 6.681 |
Tesla Model Y | 516.832 | 22.695 | 539.527 | 25.852 | 9.838 | 4.208 | 18.487 | 3.157 | 6.681 |
Audi Q8 e-tron | 675.100 | 68.300 | 743.400 | 71.457 | 9.838 | 43.175 | 25.125 | 3.157 | 6.681 |
BMW iX xDrive50 | 855.980 | 113.520 | 969.500 | 116.677 | 9.838 | 88.395 | 25.125 | 3.157 | 6.681 |