Virkes spår en verdiøkning på 3 prosent fra fjorårets julehandel. I snitt vil hver nordmann legge igjen rundt 12.500 kroner i norske detaljhandelsbedrifter.
– Til tross for at mange nordmenn har fått strammere privatøkonomi de siste par årene så vet vi at julehandelen har en helt særegen posisjon hos det norske folk. Spesielt viktig er det også for norske handelsbedrifter. Vi spår at handelen i desember vil ende 27 prosent over gjennomsnittet for resten av året. Vi skal fortsatt ha gaver og ekstra god mat og drikke til jul sier Bernt Apeland, administrerende direktør i Virke.
– I tillegg er de økonomiske forholdene noe bedre enn i 2022. Prisveksten har stabilisert seg og strømprisene har gått ned. Vi tror dette bidrar til at årets julehandel, målt i kroner, vil gå noe opp fra i fjor sier Apeland.
– Samtidig er ikke nordmenns handlevaner immune for økte priser. Mange sier de nå planlegger kjøpene sine i større grad enn før. De er også på utgikk etter tilbud, gode kjøpe og handler mindre på impuls. Vi tror mange nordmenn har spart og planlagt for julehandelen i en stund sier Apeland.
Prognosene er utarbeidet av Virke og Kvarud analyse. De baserer seg på en rekke makroøkonomiske forhold som inflasjon, lønnsvekst og historiske julehandelstall. Virke vil følge julehandelen tett frem mot uke 52.
Fakta om julehandelen 2023:
– Samlet anslår Virke at det vil bli handlet i norske butikker og nettbutikker for i alt 64,2 milliarder kroner i november og 69 milliarder kroner i desember.
– Totalt så vil vi i desember bruke cirka 30 milliarder på mat og drikke. Det vil handles for litt over 39 milliarder i øvrige bransjer, som klesbutikker, sport- og elektrobutikker.
– For november og desember samlet anslår Virke at norske forbrukere vil handle for rundt 25 milliarder kroner på nett. Det er en økning på rundt 4 prosent fra i fjor, og mer enn dobbelt så mye som ble brukt på netthandel i 2019.
– Vi handler for 27 prosent mer i desember, enn i snitt ellers i året. Dette er nivået desember-handelen har ligget på de siste fem årene. Julehandelen er spesielt viktig for lekebutikkene, gullsmedene og bokhandlerne: For lekebutikkene er omsetningen i desember tre ganger så høy som de andre månedene i året. For gullsmedbutikker og bokhandlere 2,4 ganger så høy. Det viser tallene fra i fjor.