I jakten på å løse infrastrukturutfordringer som ladetid, rekkeviddeangst og batterislitasje har Stellantis inngått et samarbeid med batteribytteselskapet Ample, med planlagt oppstart i 2024.
Gjennom å benytte Amples innovative batteribytteløsning, som kan levere et fulladet batteri på mindre enn fem minutter, vil Stellantis gjøre overgangen til elektrisk bil enda mer attraktiv.
Planen er å begynne utrullingen til en del av selskapets egen bildelingsløsning, Free2move, allerede neste år. Først ut vil være en flåte av Fiat 500e som er utplassert i Madrid.
Stellantis ser på løsningen som spesielt viktig i områder der det vil være kortbart, og tidkrevende, å bygge tilstrekkelig tradisjonell ladestruktur for elbiler.
På tvers av merkene
Stellantis består av 14 bilmerker. I Norge er Bertel O. Steen importør av, Alfa Romeo, Citroën, DS Automobiles, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Opel og Peugeot.
De to selskapene er også i diskusjoner om utvidelse av bruken av Amples modulære batteribytteteknologi for å møte Stellantis-flåten og forbrukernes etterspørsel på tvers av andre plattformer og geografiske områder.
Først ut er Madrid, der en flåte på 100 Fiat 500e innenfor Stellantis bildelingstjeneste Free2move er først ute. Fiat 500e er den mest solgte elbilen i Stellantis globalt, og er der mest solgte elbilen i flere europeiske markeder.
– Partnerskapet med Ample er nok et eksempel på hvordan Stellantis utforsker alle veier som muliggjør mobilitetsfrihet for våre elbilkunder. I tillegg til andre prosjekter vi jobber med, gjør Amples løsning for batteribytte det mulig å tilby våre kunder større energieffektivitet, høy ytelse og lavere rekkeviddeangst. Vi ser frem til å gjennomføre det første programmet med vårFiat 500e, sier Ricardo Stamatti, Stellantis Senior Vice President, Charging & Energy hos Stellantis.
Han får støtte fra Khaled Hassounah, administrerende direktør i Ample:
– Hos Ample tror vi på viktigheten av å gjøre elektriske kjøretøy tilgjengelig for alle uten kompromisser. Det vil gjøre en betydelig innvirkning på å redusere klimagassutslippene. Det å kunne gi elektriske biler fulladet batteri på mindre enn fem minutter, vil bidra til å fjerne de gjenværende hindringene for overgang til elektriske kjøretøy. Vi ser frem til å samarbeide med Stellantis for å distribuere vår felles løsning på tvers av lokalsamfunn rundt om i verden.
På eksisterende plattformer
Amples teknologi gir en alternativ måte å levere energi til elektriske kjøretøy som er like rask som å fylle bensin eller diesel. Ettersom man benytter seg av dagens batterier, kan den nye løsningen introduseres uten å gjøre store endringer på dagens plattformer.
I tillegg kan Amples lette batteribyttestasjoner settes opp i løpet av tre dager, noe som muliggjør en raskt skalerbar infrastruktur. Når en Ample-aktivert elbil nærmer seg Ample-stasjonen, gjenkjennes kjøretøyet umiddelbart av stasjonen. Når bilen er på plass starter sjåføren batteribyttet fra mobilappen, og bytter til et fulladet batteri på mindre enn fem minutter.
Funksjonaliteten i løsningen fra Ample, vil være spesielt egnet for delingsbiler, og andre kunder som har behov for å minimere tiden som elektriske kjøretøy er ute av drift. Amples batteriteknologi vil bli gjort tilgjengelig for elbilkunder på abonnementstjenestebasis.
Som en del av strategiplanen Dare Forward 2030 har Stellantis lagt frem planer om å nå en salgsmiks av 100 % elbilbatteri (BEV) i Europa og 50 % salgsmiks for personbiler og lette lastebiler i USA innen 2030. For å nå disse salgsmålene sikrer selskapet seg ca. 400 GWh batterikapasitet. Stellantis skal være et karbonnøytralt selskap innen 2038, alle omfang inkludert, med ensifret prosentvis kompensasjon av gjenværende utslipp.