Forbrukerrådet har testet 10 tørketromler og funnet store forskjeller i pris og funksjonalitet. Electrolux og Bosch stikker av med seieren, mens Asko og Miele havner i bunnsjiktet med to av testens dårligste og dyreste tromler.
Testvinnerne Electrolux EW9H869E9 og Bosch WTU876IHSN er best på det en tørketrommel først og fremst skal gjøre – å sørge for at klærne dine blir tørre, og med riktig fuktighetsgrad til ulike stofftyper og klær.
I tillegg er modellene effektive på tidsbruk. Energiforbruket er lavt, noe som også gjelder resten av tromlene i testen.
Dyre tapere fra Asko og Miele
Blant de fire dårligste tromlene finner vi også de to aller dyreste. Modellen fra Asko får trekk for støy og at den bruker lang tid på å få klærne tørre. Miele TSF763 scorer dårligst av alle på selve tørkefunksjonen, og lager også en del bråk.
Dette er likevel testens to dyreste maskiner, og de koster nærmere 15.000 kroner. Det er det dobbelte av testens billigste maskin, Electrolux EW7H428R3, som vi fant til salgs for 7.498 kroner. Sistnevnte er et godt kjøp, den er utmerket på tørkefunksjon, men bråker mye, så den egner seg ikke om du er var for støy.
Lavt energiforbruk, men store prisvariasjoner
Testen viser svært små forskjeller på energiforbruk mellom modellene.
— Det er en god nyhet for lommeboka at alle tromlene er energieffektive og bruker langt mindre strøm enn forrige generasjon av tørketromler. Varmepumpetromler er nå helt dominerende på markedet, og alle tromlene vi har testet er av denne typen, sier Elin Vestrum, seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
Energiforbruket på varmepumpetromler har sunket til rundt halvparten, sammenlignet med de tidligere kondenstromlene.
Vestrum oppfordrer deg til å sjekke ut markedet, og særlig følge med på eventuelle tilbud, dersom du må ha deg ny tørketrommel:
— I arbeidet med testen har vi sett at prisene på tørketromler kan variere mye over tid og at samme modell varierer prismessig med flere tusen kroner avhengig av hvilken butikk du kjøper den i. Så her er det penger å spare på å sammenligne priser i markedet, og å følge med på kampanjer, sier hun.