En urolig verden påvirker ikke reiselysten vår, men påvirker valg av reisemål og reisetype, ifølge Tickets Kantar SIFO-undersøkelse. At det er direktefly/enkle forbindelser og at reisemålet er trygt og sikkert topper listen med henholdsvis 46 og 45 prosent, tett fulgt av reisens pris – tre reisetrender som tydelig gjenspeiler vår tid, ifølge reisebyrået Ticket.
Til tross for at de siste årene har vært preget av ytre faktorer som pandemi, krig og en anstrengt økonomisk situasjon, er det ingen tegn til nedgang i reiselysten. Det som i stedet påvirkes er reiseatferden og valg av reisemål.
– Reiselysten er fortsatt høy, og vi ser ingen tegn til nedgang i reisingen – snarere tvert imot. Vi ser imidlertid at valg av reisemål påvirkes. 2024 er preget av en lengsel etter det trygge, da den usikre verdenssituasjonen gjør at reisemål som oppleves som sikre favoriseres, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds – og Administrasjonssjef i Ticket.
I følge Tickets Kantar SIFO-undersøkelse er det direktefly og/eller enkle forbindelser fortsatt den viktigste faktoren sammenlignet med året før. At reisemålet oppleves som trygt og sikkert har derimot byttet plass med reisens pris, og har overtatt andreplassen blant viktige faktorer ved valg av reisemål.
– Oppsummert ser vi tydelig at nåtiden speiler topp tre av de viktigste faktorene ved valg av reisemål. Trygt og sikkert, reisens pris og mulighet for direktefly/enkle forbindelser. En urolig verden og en anstrengt økonomisk situasjon gjør at vi prioriterer trygghet, pris og fleksibilitet. Dette bekreftes av vår bookingstatistikk som viser at Spania er ubestridt nummer én som det mest bestilte ferielandet. Europa totalt fortsetter å vokse i popularitet, med en økning på 4 prosent sammenlignet med fjoråret, sier Ellen.