14 prosent av spurte båteiere sier at de ikke er opptatt av vedlikehold av båten sin. – Både for verdien på båten og sikkerheten din, er vedlikehold viktig.
Det sier fagsjef på båt i Frende Forsikring, Edmond Wold Gaulen. I fjor betalte norske forsikringsselskap ut mer enn 660 millioner kroner for båtskader, noe som er en økning på mer enn 10 prosent fra året før. Det viser tall fra Finans Norge.
– Godt og regelmessig vedlikehold er avgjørende for å holde antallet skader og kostnadene nede. Store utbetalinger ender til slutt i dyrere forsikringer for deg og meg, sier båteksperten.
Skader som kunne vært unngått ikke bare frustrerende for båteier, men går også ut over alle andre som må ha forsikring på båten.
I snitt kostet hver av båtskadene i 2023 mer enn 55 000 kroner. Det er havarier hvor båtene synker og blir totalskadet som er de dyreste.
Her er folk dårligst på vedlikehold
- Innlandet – 25 prosent
- Oslo – 20 prosent
- Vestland – 17 prosent
- Viken – 17 prosent
- Rogaland – 16 prosent
- Troms og Finnmark – 13 prosent
- Nordland – 12 prosent
- Trøndelag – 11 prosent
- Møre og Romsdal – 5 prosent
- Agder – 2 prosent
- Vestfold og Telemark – 0 prosent
Kilde: Frendeundersøkelsen
– Her er det store forskjeller. Fra null prosent i Vestfold og Telemark til 25 prosent i Innlandet. Oslo-folket er heller ikke spesielt imponerende når det kommer til vedlikehold av båten sin. Med unntak av Vestland ser det ut til at folk langs kysten tar mest ansvar, sier Wold Gaulen.
3 av 5 fikser vedlikeholdet selv
De fleste båteiere sier at de fikser vedlikeholdet selv (61 prosent). De resterende 25 prosentene fordeler seg mellom å sende båten på verksted eller å kjøpe tjenester når den er i opplag.
– Hva er typisk vedlikehold som båteiere kan gjøre selv?
– For eksempel at skroget er tett og at bunnpluggen til mellomskroget er på plass. Nå er det sesongstart for mange båteiere, sier Edmond Wold Gaulen.
Båteksperten trekker også frem bunnventil, tennplugger, motorolje, girolje, filtre og batteriet som viktige ting å sjekke nå.
– Hvis du ikke har kunnskap nok eller orker å gjøre jobben selv må du sørge for at båten får regelmessig tilsyn av andre. Ikke ta sjansen på at det går bra, en båt trenger akkurat like mye vedlikehold og kjærlighet som bilen din, sier han.