Pølse i rundstykke og Dalen kiosk. Pølse på gamle gress, pølse i parken. Pølser er en del av Drammensidentiteten I år fyller en av de største pølseaktørene 60 år.
I 2024 markerer Gilde sitt 60-årsjubileum. Siden oppstarten i 1964 har Gilde vært en av Norges største merkevarer og helt sentral i norsk matproduksjon.
-Vi er veldig glade for å fylle hele 60 år og for at nordmenn setter pris på produktene våre som har funnet veien til utallige spisebord i norske hjem gjennom alle disse årene. Vi er også stolte av historien vår, alle arbeidsplasser vi har skapt over hele landet, og ikke minst er vi ekstremt takknemlige for den norske bonden som har levert førsteklasses råvarer til oss nå i 60 år!, sier konserndirektør for rødt kjøtt, Lars Gunnar Johnsen.
Gilde startet som en sammenslutning av lokale slakterier og produsenter, med et mål om å sikre kvalitet og trygghet i alle ledd av produksjonen. Dette har vært en suksessoppskrift, og gjennom seks tiår har Gilde utviklet et bredt spekter av produkter som spenner fra pålegg og hverdagsmat til juleribbe, fårikål og lørdagsbiffen, og ikke minst, pølser.
Hele Norges pølsemaker fyller 60 stolte år
-Gjennom Gildes 60 år lange historie har pølser vært et av våre mest kjente og kjære produkter. Fra klassiske wienerpølser og grillpølser til mer moderne varianter med spennende smaker og ingredienser, sier produktgruppesjef for pølser i Gilde, Stephan Hanssen Helstad.
Siden oppstarten for 60 år tilbake har innovasjon og tradisjon gått hånd i hånd. Navnet «Gilde» ble til ved en navnekonkurranse tilbake i 1958 og tatt i bruk året etter i Nord Norge. I 1964 ble navnet tatt i bruk på flere anlegg nasjonalt, men det tok litt tid før Gilde ble et samkjørt selskap. Både pølseoppskrifter og etiketter var forskjellige ut ifra hvor pølsene var produsert, du kunne altså kjøpe wienerpølser fra Gilde i forskjellige butikker i samme nabolag, men oppleve at disse smakte ulikt fordi de hadde ulikt krydderinnhold.
På 1990-tallet ble Gilde samlet til ett pølserike og alle Gildes pølser har siden hatt samme resept og etikett. Oppskriftene har blitt modernisert og pølsene inneholder stadig mindre salt og fett, uten at det skal gå på bekostning av den gode smaken.
Pølser er populært i norsk den norske matkulturen
I takt med nordmenns endrede smakspreferanser og kostholdstrender, har Gilde hele tiden tilpasset og fornyet seg. Pølser er også veldig populært her til lands, i juni selges det en pakke grillpølser fra Gilde i sekundet!
-Pølser er utvilsomt en stor del av den norske matkulturen. Pølser er ukomplisert, raskt, enkelt og ikke minst god mat. Pølser symboliserer også glede for store og små. Det serveres ofte i hyggelige sammenkomster som bursdagsfeiringer, turer i skog og mark, idrettsarrangementer eller som nattmat i bryllup, sier Helstad.
-Pølser er ærlig og samlende mat, som i tillegg er mettende. Uansett hvor gammel du er, hvor du bor eller hva du jobber med er sannsynligheten stor for at du liker pølser, avslutter han.
I norsk dagligvare kommer de to største salgstoppene på pølser alltid i forbindelse med påske og 17. mai. Dette tegner et bilde av hvor viktig pølser er for oss når vi skal feire og kose oss med venner og familie.
Noen funfacts om pølser:
- I Nord-Norge og Trøndelag koker man oftest grillpølser, mens man sørover i Norge er foretrekker å steke dem.
- Moss er kjent for å servere pølse i vaffel.
- Nordmenn spiser i snitt 100 pølser hvert år.
- Pølser er ukronet festmat, det sies at det serveres som nattmat på slottet blant annet.
- Da Gilde lanserte pølsen “Tønsberger” responderte ordfører i Tønsberg med å forby all annen nattmat i Tønsberg sentrum enn pølse etter kl 02.00
- Pølser var det første som ble spist på månen. Neil Armstrong og Buzz Aldrin spiste pølser da de landet på månen i 1969.
- Gilde har skiftet logo flere ganger opp gjennom tidene, under kan du se noen av de forskjellige.