Norske husholdninger har fått dårligere råd, og sammen med økte elbilavgifter fører dette til en kraftig brems i elbilsatsingen. Elbilforeningen advarer nå finansministeren mot en ny runde med økte elbilavgifter. – Det vil være veldig uklokt å gjør elbilene enda dyrere i 2024, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt.
Fredag legger regjeringen fram forslag til statsbudsjett for 2024.
Det skjer i en situasjon med trangere økonomi for forbrukere som ønsker å bytte ut den gamle fossilbilen med en elbil, forteller Berge:
– Moms, avgifter og høyere bompengesatser har allerede gjort elbil dyrere enn for et år siden. Bilkjøp er den nest største investeringen for norske familier, en investering mange familier nå vurderer om de har råd til, sier hun.
Tidligere har regjeringen innført moms på kjøpsbeløp over 500 000 kroner. I fjorårets budsjett overrasket de også med en ny vektavgift i budsjettet for 2023. Og de økte skatten på elektriske firmabiler kraftig.
Lav elbilandel gjør det krevende å nå klimamålene
Så langt i år er 83,4 prosent av alle nye biler, elektriske. Elbilforeningen mener elbilandelen bør være over 90 prosent i 2023. Dette er nødvendig for nå Stortingets mål om at alle nye biler i 2025, skal være utslippsfrie.
– Kommer det avgiftsskjerpelser for elbil i dette budsjettet, blir det svært krevende å nå målet og vi får ikke den nødvendige reduksjonen i klimagassutslipp, sier Berge.
Norge kan bli først i verden
Norge har en god mulighet til å bli det første landet i verden med kun elektriske biler i nybilsalget.
– Vi er i en unik situasjon. Mens andre land i Europa fomler i elbilpolitikken, ligger vi i Norge langt framme. Dette budsjettet er sluttspurten. Nå gjelder det å ikke snuble, avslutter Berge.