Askerudjuvet og den vakre fossen

Etter store mengder med regn den siste tiden, bestemte Emil og jeg å ta turen til Askerudjuvet, for å se den flotte fossen innerst i juvet som nå ville være stor og fin.

Tekst og foto: Monica Østenengen

Vi kjørte til Øst Modum langs Tyrifjorden til vi kom til Gulsrud, der parkerte vi foran kirken. Vi gikk et par hundre meter på Øst Modumveien retning nord, til vi kom til en gård på høyre side. Her gikk vi opp en kjerrevei ved siden av gården, som tok oss opp til skogkanten. Kjerreveien fortsatte skarpt til venstre og bratt oppover i lia og tilslutt inn på skogsbilvei. Her gikk vi til høyre cirka 250 meter til vi fikk et smalt hogsfelt til høyre, gikk over dette, og kom ut på et stort hogstfelt. Da gikk vi til venstre i retning skogkanten og toppen av juvet (se kart).

Stupbratt nedover her.

Stupbratt

Nå kunne vi høre både elva og fossen, og da var det bare å finne stien ned.

Vil bare komme med en advarsel her, det er stup bratt ned til juvet og ikke helt ufarlig. Jeg satte meg på huk og sklei ned på det bratteste, deretter holdt jeg meg fast fra tre til tre nedover.

Når vi endelig kom ned var det som å komme til en gammel urskog, virkelig vilt og vakkert. Digre trær hadde falt for lengesiden og var overgrodd med mose og vekster, svære steinblokker fra tidligere ras ligger på rad og rekke og gjør det til tider vanskelig å komme forbi.

Nesten blåst bort

Vi fikk snirklet oss oppover juvet og inn til fossen. Den var som vi trodde imponerende med masse vann som fosset over kanten ganske høyt over oss. Vi gikk helt innpå den og ble nesten blåst bort av kreftene i vannet. For en fantastisk opplevelse! Nå var vi klissvåte og kalde, så det lureste var å komme oss tilbake. Det ble da en skikkelig klatretur ut av juvet, men da fikk vi jo varmen i oss igjen. Turen til Askerudjuvet er en eventyrlig opplevelse, også om vinteren da hele fossen er frossen.