SKIKKELIG ARBEID: Hit kommer kundene som vil ha personlig og lokal service for bilene sine. F. v: Jacek Kupisz, Roy Bostrøm og Terje Jakobsen.

Billakkereren blir i byen

Denne artikkelen sto på trykk i Byavisa Drammen januar 2014.

Siden 1877 har det vært lakkeringsverksted i Tomtegata. Her holdt Svang-familien til, frem til Terje Jakobsen kjøpte bedriften i 1997.

Før den tid leide han firmaet og lokalene av Svang-familien.

– Det var fire generasjoner Svang som drev lakkering her. I begynnelsen var det jo ikke biler, men heller hestevogner og tilbehør som ble pusset og lakkert, sier Terje Jakobsen, som har drevet som billakkerer siden 1962.

GAMMEL PORT: Det var lakkerer Svang som installerte porten i 1877. Drøyt hundre år senere overtok Terje Jakobsen verkstedet.

Håndverkere

Jakobsen er født i området, men drev et billakkeringsfirma i Skoger før han kom tilbake til gamle tomter.

– Det var mer liv i gatene før. Mange håndverkere som holdt til både her og lenger inn mot sentrum, sier han.

– Det er trist at utviklingen går sånn som den gjør, og kundene våre sier at de setter pris på at vi ligger i sentrum når de kommer og leverer bilen sin.

Jakobsen har drevet god forretning i alle år han har holdt på. Noen år var selvsagt bedre enn andre, som da han hadde bilene til Toyota Drammen og Lier som faste oppdrag. I 2011 valgte de å bruke store lakkeringshaller i Bærum i stedet, og Jakobsen så seg tvunget til å permittere tre av de seks ansatte. 

Private kunder

– Toyota Norge har vi ennå som kunder, og mange mindre bedrifter bruker oss til bilene sine, sier Jakobsen.

– Men også private kunder kommer oftere enn før, særlig etter at vi har begynt å flekklakkere biler. Tidligere måtte man lakkere hele bilen for å reparere en skade, og det er dyrt – 30-40.000. Nå kan i flekklakkere, og små skader koster kanskje ikke mer enn en tusenlapp.

Foruten biler, lakkerer han også båter og kjøkkeninnredninger. Det er i grunnen mange gjenstander som kan nyte godt av en blank overflate, og det er bare til å spørre den erfarne billakkereren.

– Det er vel nettopp det med personlig service og dialog som er vårt varemerke. Det, og at vi holder avtaler. Vi leverer alltid til den tiden vi sier, sier Jakobsen.

SEKSTITALLET: En av herrene Svang med et eksempel på billakkering på 60-tallet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.