Brukte elbiler: Slik gjorde de det i elbiltesten

På bruktmarkedet er det et godt utvalg av elbilene som var med i NAF og Motors store elbiltest i 2020. – Skal du kjøpe brukt elbil nå, er det lurt å sjekke hvordan bilen gjorde det i elbiltesten da den var ny, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Storselgere som Audi e-tron, Hyundai Kona, Kia e-Niro, Tesla Model 3 og Nissan Leaf var med i verdens største elbiltest i 2020. Mer enn 20 ulike elbiler som var med i testen finner du nå på bruktmarkedet. Bare av Audi e-tron ligger det ute 273 biler til salgs. Av disse er 100 med den lille batteripakken som gir noe kort rekkevidde.

– Vi testet disse bilene i 2020 både om sommeren og vinteren. Særlig rekkeviddetapet vinterstid er viktig informasjon til de som er ute etter en brukt elbil i dag, sier Sødal. – Med informasjon om hvordan bilen gjorde det som ny, får du en god pekepinn på hva du kan forvente om du kjøper den brukt, sier han.

Rekkeviddevinnerne fra 2020

I 2020-testene hadde vi med tre Tesla-modeller. Både Model 3, Tesla S og X kjørte langt, men de hadde et relativt høyt rekkeviddetap om vinteren. Prosentmessig tapte eksempelvis Audi e-tron, Hyundai Ioniq og Volkswagen e-Golf mindre rekkevidde enn Teslaene.

– I 2020 lå Tesla lenger fremme på rekkevidde enn de gjør i dag. Så er du opptatt av lang rekkevidde på bruktbilen, bør du sjekke ut Tesla, mener Nils Sødal. – Hvis du er ute etter mest mulig lik rekkevidde sommer som vinter, er det andre bilmodeller som utmerker seg, fortsetter han.

Stort prisspenn

Kartleggingen av 2020-modeller av elbiler på finn.no viser et stort prisspenn. Noe av forklaringen er utstyrsnivå og kjørelengde, men det er nok også noen som har lagt ut bilen til en for høy pris.

– Prisene viser at det på enkeltbiler er prutningsmonn, sier Nils Sødal.

Sjekklisten ved kjøp av brukt elbil er stort sett den samme som for en brukt dieselbil. Usikkerhetsmomentet er tilstanden til batteripakken.

-Dessverre finnes det ingen god test av batteriets helse enda. Men det går an å spørre om ladehistorikken for å se om bilen er mye hurtigladet. Hurtiglading er en større påkjenning for batteriet en lading hjemme, sier Sødal.

Sjekkliste spesifikt for kjøp av brukt elbil:

  • Spør selger om ladehistorikk. Hurtiglading er en påkjenning for batteriet, så hvor ofte bilen har blitt hurtigladet er relevant informasjon.
  • Spør om hvordan selger opplever rekkevidde sommer og vinter. Få dette med i kontrakten.
  • Kan bilen hurtiglades?
  • Hvilke ladekabler følger med bilen?
  • Sjekk ladekabler og ladeport for skader, sprekker, skader, varmgang og så videre.
  • Test at bilen lader ved å koble på en lader.
  • Om mulig, se om det er skader på batterikassen under bilen
  • Kontroller om batteriet fremdeles er innenfor garanti. Dette kan gjøres ved å kontakte en merkeforhandler, husk registreringsnummeret.

Tabeller

Antall 2020-modeller av elbiltestede biler til salgs på finn.no

(Tallene er samlet inn i perioden 29 september til 4. oktober. For hver enkelt bilmodell er det variasjon i utstyrsnivå, kjørelengde og lignende. Det forklarer det store prisspennet blant brukbilene)

MODELL Antall biler på finn.no Priser på finn.no i kroner
Audi e-tron 55 SUV 173 * Fra 379 000 til 599 000
BMW i3 110 Fra 160 000 til 286 000.
DS 3 Crossback e-Tense 36 Fra 194 900 til 266 000
Hyundai Ioniq 101 Fra 190 000 til 249 000
Hyundai Kona 121 Fra 219 000 til 320 000
Jaguar I-Pace 68 Fra 315 000 til 595 000
Kia e-Niro 20 Fra 246 000 til 309 000
Kia e-Soul 40 Fra 219 000 til 319 000
Mercedes Benz EQC 80 Fra 372 000 til 599 000
Nissan Leaf 40 kWt 41 Fra 195 000 til 260 000
Nissan Leaf e+ 62 kWt 54 Fra 219 000 til 330 000
Opel Ampera-e 4 Fra 200 000 til 249 000
Opel Corsa-e 30 Fra 180 000 til 240 000
Peugeot e-2008 40 Fra 220 000 til 319 000
Peugeot e-208 47 Fra 195 000 til 280 000
Porsche Taycan 4S 82 Fra 747 000 til 1,4 mill.
Renault Zoe 50 63 Fra 152 000 til 249 000
Seat Mii Electric 21 Fra 129 000 til 155 000
Skoda Citigo-e iV 18 Fra 124 500 til 165 000
Tesla Model 3 LR 71 Fra 296 000 til 442 000
Tesla Model S LR 10 Fra 549 000 til 719 000
Tesla Model X LR 13 Fra 609 000 til 767 000
VW e-Golf 101 Fra 154 000 til 257 000
VW e-Up 19 Fra 130 000 til 189 500

*100 e-tron 50. Priser e-tron 50: Mange for under 400 000. Mindre batteri og rekkevidde

Modellene i elbiltesten 2020 sommer og vinter

MODELL Oppgitt rekkevidde (WLTP) testmodell Faktisk resultat sommer Avvik til WLTP Faktisk resultat vinter Avvik til WLTP
Audi e-tron 55 SUV 370 km 399,6 km + 8 % 341 km – 8 %
BMW i3 310 km 319,4 km + 3 % 245 km – 21 %
DS 3 Crossback e-Tense 320 km 351 km + 10 % 250 km – 22 %
Hyundai Ioniq 311 km 342,2 km + 10 % 279,3 km – 10 %
Hyundai Kona 484 km 568,4 km + 17,4 % 404,5 km – 16,4 %
Jaguar I-Pace 465 km 454,7 km – 1,2 % 333,8 km – 28,2 %
Kia e-Niro 455 km 524,7 km + 15,3 % 360,3 km – 20,8 %
Kia e-Soul 452 km 520,3 km + 15,1 % 352 km – 22 %
Mercedes Benz EQC 403 km 434 km + 7,7 % 307 km – 23,8 %
Nissan Leaf 40 kWt 270 km 305,3 km + 13 % 208,9 km – 22,6 %
Nissan Leaf e+ 62 kWt 385 km 396,8 km + 3 % 298,7 km – 22,4 %
Opel Ampera-e 423 km 512,1 km + 21 % 296,9 km – 29,8 %
Opel Corsa-e 337 km 358 km + 6,2 % 251 km – 25,5 %
Peugeot e-2008 310 km 332 km + 7 % 228 km – 26,5 %
Peugeot e-208 340 km 346 km + 1,8 % 240 km – 22,6 %
Porsche Taycan 4S 407 km 475,1 km + 17 % 385 km  – 5,4 %
Renault Zoe 50 381 km 453 km + 19 % 316,3 km – 17 %
Seat Mii Electric 258 km 278,9 km + 8 % 226,6 km – 12,2 %
Skoda Citigo-e iV 258 km 280 km + 8,5 % 220 km – 14,7 %
Tesla Model 3 LR 560 km 612 km + 9,3 % 404,4 km – 27,8 %
Tesla Model S LR 610 km 645,3 km + 5,8 % 469,8 km – 23 %
Tesla Model X LR 507 km 546,7 km + 7,8 % 419,6 km – 17,2 %
VW e-Golf 231 km 259,2 km + 12,2 % 198,1 km – 14,2 %
VW e-Up 258 km 289,5 km + 12,2 % 226 km – 12,4 %

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *