En skikkelig gladnyhet for miljøet! Ikke bare kjøper vi klær sjeldnere enn før, men når vi først unner oss noe, kjøpes dette brukt i større grad enn før. Kvinner leder an i gjenbruksrevolusjonen og det er de unge som er mest bevisste på fordelene ved å kjøpe brukte klær.
Årets bruktundersøkelse viser at holdningsendringen mot å kjøpe mer brukte klær, fortsetter i høyt tempo. Hele 6 av 10 av den voksne befolkningen har nå kjøpt brukte klær, og dette er en betydelig oppgang fra det første året vi stilte dette spørsmålet. Faktisk er endringen på hele 14 prosentpoeng og mye av årsaken er at de eldste nå også har kastet seg på bølgen de siste årene. For fjerde år på rad ser vi at bruken av Torget øker både på salgs- og kjøpssiden, noe som er svært gode nyheter, forteller bruktekspert og leder i FINN torget Kathrine Opshaug Bakke.
– Vi i FINN torget jobber hver dag for å tilrettelegge best mulig for at folk skal velge brukt før nytt, da det er bedre både for miljøet og for privatøkonomien. At årets undersøkelse viser at vi kjøper mer brukt enn noensinne bekrefter det vi ser på bruken av markedsplassen vår, og viser at samfunnet er kommet langt i en holdningsendring der det å kjøpe brukt blir normalisert, sier Opshaug Bakke.
Vi kjøper færre plagg
Et funn som utpeker seg i årets undersøkelse, er at kjøpsfrekvensen av klær generelt har sunket betydelig de siste årene. Dette betyr at vi kjøper klær sjeldnere enn før. Kun 12 prosent av de spurte sier at de kjøper klær månedlig eller oftere, mot 21 prosent i fjor.
De yngste mellom 16 og 22 år er likevel de som kjøper klær oftest, uavhengig om de er nye eller brukt. Samtidig ser vi at det er i denne aldersgruppen forbruket av klær har sunket mest. Undersøkelsen viser også at 70 prosent i denne aldersgruppen har kjøpt brukte klær blant sine siste 10 kjøp.
– Selv om de yngste fortsatt har det høyeste forbruket av klær, er de heldigvis også samtidig bevisste på å handle brukt. Undersøkelsen i år viser at 1 av 4 faktisk foretrekker å kjøpe brukte klær fremfor nye, og det er spesielt de yngste i befolkningen som er positive til dette, sier brukteksperten.
Kvinner er best i klassen
Hele 1,5 millioner av den norske befolkningen over 16 år har kjøpt brukte klær det siste året, noe som tilsvarer en av tre personer. Og kvinner er fortsatt i særklasse når det gjelder bruktkjøp, sammenliknet med menn. Kun 47 prosent av mennene som er spurt har noen gang kjøpt brukte klær, mens 70 prosent av kvinnene sier de har kjøpt brukt i årets undersøkelse.
– Vi vet at flest kvinner handler på FINN, både til seg selv og sine barn. Årets undersøkelse viser at over halvparten av de spurte handler brukt til sine egne barn. Dette kan også være noe av forklaringen på hvorfor kvinner mellom 30-49 år er den målgruppen som handler mest brukt da de også handler brukt på vegne av andre i familien, sier Opshaug Bakke.
Klespakker trender på FINN
Begrepet “klespakker” er godt etablert blant FINN-brukere og har hittil i år blitt søkt på 150.000 ganger på FINN. Akkurat nå ligger det rundt 25.000 annonser for klespakker på markedsplassen vår i kategorien “foreldre og barn”. Dette er en sterk utvikling fra få år tilbake og det har vært en mangedobling av både antall søk og antall annonser hvis vi sammenligner med tall fra 2020.
Forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl, er en av de som både selger og kjøper på FINN torget og anbefaler spesielt småbarnsforeldre å kjøpe brukt.
– Noe av det smarteste man kan gjøre for familieøkonomien, er å handle brukte klær istedenfor nye. Barn vokser fort ut av klær og klespakker som du kan kjøpe på FINN, er genialt når du trenger klær til en ny sesong. Du kan også tjene penger på å rydde i skuffer, skap og boder og selge noen klespakker med jakker, sko, utedresser, regntøy og mye annet nå på våren. Å gjøre bruktkjøp til barna til en vane er smart og kanskje ender du opp med å kjøpe brukt neste gang du trenger noe til deg selv også, sier Sandmæl.
Tenker på miljøet
Årsakene de som kjøper brukt oppgir er de samme som tidligere, nemlig at det er billigere enn nytt og at det er best for miljøet å kjøpe brukt. Halvparten av befolkningen sier at negative konsekvenser for klimaet påvirker deres forbruk av klær på den måten at de kjøper færre plagg eller brukte plagg – dette viser at det er en stor bevissthet i befolkningen rundt miljøaspektet ved klesproduksjon.