SPORTSUTSTYR: Jørn Thomas Bergh og Rune Høiås har kunnskapen om hva hver enkelt kunde trenger av både sykler og ski. – Vi selger ikke bare for å selge unna, men sørger for at det blir riktige produkter, sier de.

Butikken for mosjonister

Denne artikkelen sto på trykk i Byavisa Drammen i mai 2010.

Med “gammeldagse” åpningstider og uten supertilbud går Bjørn Myhre Sport AS så det suser. De kaller seg en nisjebutikk, men har egentlig alt innen sport.

Fremtidsrettet satsning på Birken har gjort at Bjørn Myhre Sport har hatt en jevn og sikker økning i omsetningen.

– Vi var tidlig ute der, sier Rune Høiås, en av eierne. – Nå har vi mange Birken-kunder som bruker oss som utstyrsleverandør, og vi lager også mye arrangementer rundt det. 

Fra fisk til sport

Historien om butikken Bjørn Myhre startet allerede i 1938 i Krokstadelva. Da først med fisk. Senere har det vært postkontor, glass/steintøy, sko og apotek. Og sport innimellom i samarbeid med de andre bransjene. Først da Olav Stuveseth overtok etter Bjørn Myhre i 1996, ble det 100 prosent sportsbutikk. Straks etter gikk også Rune Høiås og Jørn Thomas Bergh inn på eiersiden.

Olav Stuveseth er engasjert av Olympiatoppen for å gi løperne gli, og hans ekspertise kommer kundene til gode i butikken også. Der har de eget verksted for ski og sykkel, som nå er i ferd med å bygges ut for å møte enda flere oppdrag.

Jørn Thomas Bergh og Rune Høiås er de som til daglig styrer butikken og de 10-11 ansatte.

Nisjebutikk

– Vi kaller oss nisjebutikk, fordi vi er ganske annerledes enn de store kjedene, sier Jørn Thomas. – Her får du ikke supertilbud eller dumpingpriser, men jevnt gode priser og spesielt god service. Vi selger utstyret du trenger, verken mer eller mindre. Det viktigste for oss er at du som kunde er så fornøyd at du gjerne forteller hvor du har kjøpt utstyret hen.

– Det er også viktig at vi selger ting vi KAN, understreker Rune. – Vi prøvde oss på golf, men der innså vi vår begrensning. Likeledes er det sportsgrener vi ikke begir oss inn på, fordi vi ikke kan nok om det.

Ærlighet er et viktig varemerke for dem, luretilbud finnes ikke, og slik tankegang tror de redder butikken gjennom finanskriser også.

Ikke selvbetjening

– 2009 var det beste året noensinne, sier Rune. – Det viser at vår strategi har virket. Våre kunder kommer tilbake, og de kjøper gjerne mer.

– Jeg tror selvbetjeningens dager er talte innen mange områder. Når folk kjøper sportsutstyr, vil de gjerne ha gode råd og hjelp til tilpasning. Det er ikke bare å gå inn i en butikk å kjøpe en sykkel helt uten videre. Det finnes et utall sykkeltyper og ikke alle passer for alle. Det samme gjelder ski, og det er forbausende mye sportsglede det er å hente på riktig utstyr.

Mosjonistene er de viktigste kundene, de som går på ski om vinteren og jogger og sykler om sommeren.

Dårlige odds

– Vi har jo alle odds i mot oss, sier Jørn Thomas. – Ikke har vi kundevennlige åpningstider og vi ligger langt unna store fartsårer, men det virker som om kundene tar bryet likevel.

Det er kanskje ikke butikken for impulskjøp, og slik at kundene planlegger nøye før de drar dit.

– Kundene våre vet som regel hva de skal ha, og vi hjelper dem med å få det akkurat som de vil, sier Rune. – Selv om de må ta seg fri fra jobben et par timer for å komme hit når vi har åpent!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.