Denne artikkelen sto på trykk i Byavisa Drammen i februar 2016.
Full stopp i oljebransjen førte til at også underleverandører som Cavotec i Mjøndalen måtte stramme inn. Heldigvis har de evnen til å tenke nytt.
Sofus Gedde-Dahl er daglig leder i Cavotec Norge AS, og har nylig vært gjennom det som nok har vært det verste årets i firmaets historie. Omsetningen gikk ned fra 200 millioner i 2014 til 58 millioner i fjor.
–2014 var et eksepsjonelt år, omsetning på de foregående årene var mer normale med 80-90 millioner, sier Gedde-Dahl.
Det er likevel 30 millioner lavere enn normalen, og tre av de 17 ansatte måtte gå i fjor, til tross for at Gedde-Dahl tok raskt tak og snudde retningen.
–Våre leveranser til oljebasert industri fikk en bråstopp som følge av oljekrisen, sier Gedde-Dahl.
–Vi er en gjeng dyktige ingeniører og fagfolk som har vår ekspertise. Kunsten var å finne det rette markedet fremover. Vi har hatt følere ute i verdensmarkedet for å finne ut hva vi kan satse på fremover.
Båter på batteri
Staten har lagt klare forventninger til ferjer og andre skip, og målet er null utslipp. Med andre ord: Det må tenkes nytt, se bort fra petroleumsbaserte drivstoff og satse på fornybar energi med null utslipp på fjorden.
Cavotec kom opp med et konsept på en base for landlading til båter, men manglet selve ladepunktet.
Et annet sted i Norge hadde firmaet Wärtsilä funnet en løsning til ladepunktet, men manglet basen.
Nylig signerte de to firmaene en avtale om sammen å utvikle verdens første kombinerte induksjonslading- og fortøyningskonsept for skip.
–I dag må man være fremoverlent og saumfare markedet for å skape nye og lønnsomme løsninger, sier Sofus Gedde-Dahl.
En megawatt
Teknologien som er brukt i den trådløse ladingen er den samme som får induksjonskomfyrer til å virke. Strøm i en spole setter opp et varierende magnetfelt som kan utnyttes til å overføre elektrisk effekt. En mottakerspole utnytter effekten slik at denne kan overføres til et batteri. Det samme prinsippet brukes allerede i trådløse ladere for alt fra mobiltelefoner til biler og busser. Det integrerte systemet er i stand til å overføre 1 megawatt, noe som er mer enn 300 ganger dagens konvensjonelle anlegg for el-biler.
Ved hjelp av Cavotes fortøyningssystem, som fortøyer og slipper fartøy i løpet av sekunder, kan nå trådløs lading bli en realitet i overskuelig fremtid. Systemet er en vakuum-basert automatisk fortøyningsteknologi som eliminerer behovet for fortøyningsliner og trosser.
–Det blir tryggere fortøyning, og det den vakuum-baserte basen reduserer slitasje på tilkoblingspunkter, sier Sofus Gedde-Dahl.
–Induksjonslading eliminerer også skader på elektriske uttak som er forårsaket av sjøvann, snø og is.
230 ferjer
Cavotec og Wärtsilä har sett et stort potensiale for den trådløse ladingen i Norge.
–Det er rundt 230 ferjer i Norge, og gjennomssnittsdistansen er fem kilometer. Det er helt ypperlig for denne typen lading, sier Gedde-Dahl.
–Ferjene ligger til kai maks 10 minutter mellom turene, og det gir rikelig tid til lading. Det er størrelsen på batteriet på ferja som avgjør hvor langt den kan kjøre.
Systemet er sårbart i forhold til vind, strøm og tidevann, men Gedde-Dahl mener det er få steder det kan bli et problem – selv langs den værharde kysten vår.
–Sjøfartsdirektoratet krever at ferjene skal ha dieselaggregat som reservesystem om bord i tilfelle batterisvikt, sier Gedde-Dahl.
–Det er jo litt rart, siden ferjene som i dag går på diesel ikke har krav til reserveenergi om bord.
Systemet er ikke egnet for skip i langfart. Der har Gedde-Dahl tro på hybridvarianter.
3D-modell
Investeringen i landladingen er i millionklassen, og både Cavotec og Wärtsilä søker i disse dager støtte fra Innovasjon Norge.
–Det regner jeg med at vi får, sier Sofus Gedde-Dahl optimistisk.
Prototypen skal stå klar om et års tid, og for tiden driver Cavotec med å printe en 3D-modell i størrelsen 300 x 300 millimeter. Selve basen i den ferdige installasjonen vil være to ganger to meter og veie seks tonn.