Stadig flere familier trenger økonomisk hjelp for å la barna kunne delta på fritidsaktiviteter. Coop-dugnaden gir støtte til dette. Sammen med leverandørene Tine, Orkla Foods Norge og Goman vil det i ukene fremover gis en rekordhøy sum til fritidsaktiviteter for barn i lavinntektsfamilier.
Coop er opptatt av like muligheter og er utrolige glade for at Tine, Orkla Foods Norge og Goman støtter Coop-dugnaden. Ved siden av skolen, er idrett og fritidsaktiviteter den viktigste fellesskaps- og inkluderingsarenaen for barn og unge. Når vi nå sammen øker dugnadsinnsatsen, vil flere barn kunne fortsette med fritidsaktiviteten sin, sier administrerende direktør Philipp Engedal i Coop Norge.
Coop-dugnaden er et samarbeid mellom Coop og Røde Kors og gir økonomisk støtte til lavinntektsfamilier ved å betale regningen for medlemskontingent, treningsavgift, utstyr og andre nødvendige kostnader. Dette gjør at flere barn kan delta på fritidsaktiviteter. Coop-dugnaden har siden oppstarten i 2018 hjulpet 6000 barn fra hele landet og delt ut over 25 millioner kroner.
Stadig flere søker om hjelp
Det var enda flere familier enn tidligere som søkte om støtte til fritidsaktiviteter i 2023 og det forventes fortsatt økning i de kommende to søknadsvinduene i august og desember.
– Det var langt høyere antall søkere enn forventet, og det er bekymringsfullt at så mange har behov for økonomisk støtte. Samtidig er vi veldig glade for at vi klarte å hjelpe alle barna som oppfylte kriteriene og søkte om hjelp. Det at noen av våre gode dagligvareleverandører nå blir med på laget, betyr at vi kan hjelpe enda flere, sier Engedal.
Ifølge Bufdir lever ett av ti barn i fattigdom i Norge.
– Hvert år møter Røde Kors-frivillige om lag 100.000 barn og unge gjennom våre ulike aktiviteter. I mange av aktivitetene våre ser vi at foreldre er svært bekymret for en presset økonomi. Når man har lite penger, er fritidsaktiviteter noe av det første som må ryke. Derfor er vi glade for at flere er med på Coop-dugnaden for å gi enda flere barn meningsfull fritid og tilgang til viktige sosiale møteplasser gjennom alt fra idrett, skolekorps, dans og andre fritidsaktiviteter, sier Cecilie Thuv, markedsdirektør i Røde Kors.
Gir øremerket sum for brunost, leverpostei og brød
I alle Coops dagligvarekjeder vil det fra 7. august til 3. september, doneres to kroner til Coop-dugnaden for hver solgte TINE Brunost, Biola, Yoghurt på kartong og Smaksatt melk. For hver solgte Stabbur-Makrell og Stabburet Leverpostei doneres én krone. I tillegg vil én krone for hvert solgte Goman oppskåret Amalies grovbrød, Havregull, Superbrød, Jegerbrød, Toastkneipp, Grovbrød og Matpakkebrød doneres til dugnaden. Utsalgsprisen til forbruker påvirkes ikke av donasjonen.
– Alle barn burde ha muligheten til å delta på fritidsaktiviteter og idrettstilbud rundt om i sine lokalsamfunn. I Tine vil vi bidra til å skape sunne og gode vaner hos barn og unge i hele Norge, og Coop-dugnaden er en fin mulighet til å gjøre en forskjell, sier sponsorsjef i Tine, Ann-Kristin Syversen.
– Idrett og fritidsaktiviteter gir barn og unge opplevelser for livet, og det er også samfunnet vårt godt tjent med. Dessverre er det ikke gitt at alle får muligheten til å være med, og da ser vi hvor viktig tiltak som Coop-dugnaden er, sier Ulrik Rosted, Brand Manger Stabbur-Makrell og Stabburet Leverpostei, Orkla Foods Norge.
I tillegg donerer Coop som vanlig, og gjennom hele året, 10 øre per solgte produkt i Änglamark-serien. Kunder som ønsker å donere ytterligere til dugnaden, kan gjøre det i Coop-appen eller via en egen donasjonsknapp i alle kasser.
Her finner du mer informasjon søkekriterier, frister og søknadsprosessen til Coop-dugnaden.