Hvert år utbetales flere hundre millioner kroner som følge av båthavari og synkeskader. Mange av skadene kunne vært unngått med bedre vedlikehold.
– Mange tror at båten holder seg like fin når den står på land, men slik er det dessverre ikke. Vi anbefaler å gjennomføre service, vedlikehold og konservering av motor hvert eneste år, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
I 2022 registrerte forsikringsbransjen over 11.000 båtskader til en samlet erstatningssum på 600 millioner kroner, viser tall fra Finans Norge. Havari alene kostet hele 341 millioner kroner.
Frykter flere båtskader med stram økonomi
I en fersk undersøkelse som Respons analyse har gjennomført for Fremtind, oppgir 20 prosent av båteierne at deres økonomiske situasjon påvirker vedlikehold av båten negativt i år.
– Mange opplever et stort press på økonomien nå. Da kan det være fristende å utsette vedlikehold, men det kan gi et stort etterslep på nødvendige utbedringer, sier Hofstad-Nielsen.
Hos Fremtind rapporteres det også om flere ufaglærte som forsøker å “mekke” på det elektriske anlegget selv.
– Du kan gjøre noe selv, men det er klare regler for hva du skal overlate til fagfolk. Feilmontering av elektrisk arbeid øker risikoen for brann betraktelig, sier skadeforebyggeren.
Skader som kunne vært unngått
Hos Krogsrud Marine Service i Drøbak ser de flere tilfeller av båtskader på grunn av manglende vedlikehold.
– Etter en lang vinter må du alltid ta høyde for at det vil være noe som ikke fungerer. Kunder ringer oss ofte og snakker om defekt motor eller propell, men som regel skyldes det at båten har ligget ute i vinterhalvåret, og det har festet seg groe under båten. For å unngå dette, er det viktig at båten heises og spyles godt under, sier båtmekaniker Tjøstel Krogsrud.
Båtmekanikerens beste tips til vedlikehold av båt:
- Se til at forbruk og startbatterier er ladet kort tid før første oppstart. Mange motorer styres av elektronikk og vil ikke kunne starte uten full batteribank. Sett derfor i landstrømkabel og vær oppmerksom på hva slags batterier du har ombord.
Ikke tenk at batterier varer evig. Blybatterier må skiftes ut etter 5-7 år, avhengig av type bruk. Inspiser poler og kabelsko. Det er salt miljø i båt og dårlig vedlikeholdte koblingspunkter vil gi mye motstand og vanskelig start. Be gjerne en mekaniker om å ta noen målinger og en visuell sjekk. - Vanlig vedlikehold på motor er viktig. Mange velger å overlate dette til et motorverksted, og i så fall vil du være trygg på at eventuelle problemer blir tatt hånd om.
- Når det gjelder driftssikkerhet så er det viktig å se til at dieselfiltrene ikke er tette av groms eller at det kommer vann fra kondensering i tanken og blander seg med dieselen. Derfor må du skifte finfilteret på motoren og pre-filter (vannutskiller) årlig. Ha gjerne ekstra filtre ombord.
- Bruk lommelykt for å ta en visuell sjekk rundt motoren fra tid til annen. Føler du at noe er nytt eller annerledes, kan det være lurt å undersøke nærmere og vurdere å kontakte en mekaniker.
- Ha gjerne med en batteri-booster ombord, i tilfelle startproblemer. Ha eventuelt et ekstra batteri med kabler. Da har du også mulighet til å hjelpe andre i nød.
- Rens sjøvannsfilter for motor. Her samler det seg mye tang og tare og andre fremmedlegemer som kan hindre gjennomstrømming av vann.
Kilde: Krogsrud Marine Service AS