Dating er ikke som det en gang var

Tinder har nylig gjennomført en internasjonal studie som har sett nærmere på dagens datingvaner og normer. Tinder gjennomførte en undersøkelse blant 8000 heterofile menn og kvinner i fire land – USA,  Storbritannia, Australia og Canada. Resultatene indikerer at menn og kvinner har mer til felles enn mange kanskje tror.

Nøkkelfunn:
● Studien «The Green Flags Study», viste at nesten alle mennene (91 prosent) og kvinnene (94 prosent)  som svarte på undersøkelsen er enige om at dating har blitt vanskeligere.
● Basert på Tinders studie ønsker flertallet av både menn (53 prosent) og kvinner (68 prosent) et  romantisk forhold, noe som viser at menns og kvinners ønsker er mer sammenfallende enn antatt.
● 65 prosent av kvinnene svarte at de tror menn kun er ute etter uforpliktende forhold, mens kun 29 prosent av mennene svarte det samme.
● Til tross for at flertallet av både menn (78 prosent) og kvinner (84 prosent) ønsker et likestilt forhold, tar tradisjonell romantikk og normene nye former.

Ny generasjon vil være offline

Under pandemien forsvant mange av de klassiske mulighetene til å møte nye mennesker på – som konserter og festivaler – noe som gjorde at single følte at de gikk glipp av potensielle magiske øyeblikk i det virkelige liv.
I den post-pandemiske «datingæraen» har det vokst frem en utmattelse for sosiale medier og et ønske om å minimere skjermtid. Den mest markante endringen er en økende spenning i hvordan single prøver å skape nye relasjoner. Vi ser at den første generasjonen som er født med full internettilgang blir voksne, og vil finne ut hva det betyr å knytte sosiale bånd til andre. De har et ønske om være mer «offline», selv om mange bruker apper til det meste i hverdagen.
Når denne digitale generasjonen endrer samfunnslandskapet, er det naturlig at de som dater følger etter. Enten du snakker med venner eller scroller gjennom sosiale medier, er misnøyen tydelig. Men det reiser spørsmålet: Hvis det er en relasjon de søker, hvorfor er avstanden større for den «ekstremt online» generasjonen?
– The Green Flags Study avdekker antagelser vi har om hverandre: menn og kvinner feiltolker hverandres hensikter på stereotypiske måter. Slike stereotypier kan skade forholdet. Å være nysgjerrig og stille spørsmål kan hjelpe oss å gå dypere og skape sterkere bånd, sier Dr. Sara Konrath,  sosialpsykolog ved Indiana University.

Vi er verken fra Mars eller Venus

Vi tror på den klassiske myten fra 90-tallet som sier at det største problemet i dating er de grunnleggende psykologiske forskjellene mellom menn og kvinner. Men dataene fra Tinders studie antyder noe annet.
Problemet? Vi tror menn og kvinner sitter fast i en «antagelsesepidemi», der de ofte feiltolker grønne flagg som røde. Ifølge denne studien er begge kjønn på samme side når det gjelder mål og interesser i et forhold – de er bare ikke klar over det. I stedet hopper både menn og kvinner til konklusjoner om hva den andre faktisk ønsker, og bygger deretter et narrativ rundt disse antagelsene.
Selv om dette kan høres kjent ut, er avstanden veldig reell for dagens datere. Så, hvordan kan vi bidra til å gjøre dating mer målrettet og vellykket for alle? Vi har noen tanker.

Antakelser ødelegger stemningen

Selv om både kvinner og menn hevder å være forvirret over det motsatte kjønn, viser «The Green Flags Study» at begge kjønn har mer til felles enn de kanskje innser. Et hovedproblem blant studiens deltakere viser at de gir opp et potensielt forhold dersom de ikke raskt kan avgjøre om den andre viser «røde flagg» eller «grønne flagg». Vi kaller dette for «blindvei».
Basert på Tinders studie svarte over halvparten av mennene (53 prosent) at de ønsker seg et romantisk forhold, men tror at færre kvinner (49 prosent) ser etter det samme. Vår studie viser at flertallet av kvinnene (68 prosent) også ønsker et romantisk forhold.
Studien viser også at menn kan bli fanget i stereotype vurderinger, hvor respondentene sier at de ofte forventer at kvinner fokuserer på høyde (34 prosent) eller jobbtittel (31 prosent) når de ser på profilene deres. Fysiske trekk og karrierestatus bidrar til å danne et bilde av hvem noen er, men basert på studien ser disse ikke ut til å være avgjørende for hvem kvinner vil date.

Mer enn bare et hook-up

Når det kommer til heterofile single, er våre vanligste antakelser relatert til om man søker noe uforpliktende eller et langsiktig forhold. De kvinnelige respondentene antyder at de kan undervurdere hvor mange menn som leter etter kjærlighet og overvurdere antallet menn som søker uforpliktende sex.
Faktisk viser studien at hele 65 prosent av kvinnene tror at menn kun søker uforpliktende forhold, mens i virkeligheten viser under halvparten av dette (29 prosent). Igjen, et eksempel på at antakelser skaper misforståelser.
Disse misforståelsene skaper spesifikke oppfattelser av en annen person – lenge før fingeren i det hele tatt treffer skjermen, noe som gjør det mye vanskeligere å se potensielle matcher for det de er: en overflod av muligheter.
Så, hva er vårt grønne flagg her? Det er viktig at datere kan skille mellom flaggene og gi seg selv en bedre sjanse til å få hele bildet (og ikke være så rask til å dømme) den andre.

 

Sosialt progressiv, romantisk tradisjonell

En annen interessant vinkling i dagens datingverden er at kvinner ofte leder an med utradisjonelle verdier samtidig som de holder fast ved tradisjonelle normer i et forhold. Til tross for at flertallet av både menn (78 prosent) og kvinner (84 prosent) sier de ønsker et likestilt partnerskap, har denne utradisjonelle tilnærmingen til dating fått noen menn til å være usikre på hvordan de skal gå frem.
Til forskjell fra tidligere generasjoner, er kvinner ikke lenger avhengige av menn for økonomisk støtte. Betyr det at kvinner ønsker å betale regningen første gang? Ikke nødvendigvis.
Studien viser at selv om tre av fire menn (74 prosent) er åpne for å date en kvinne som tjener mer penger enn dem, virker menn fremdeles delt når det gjelder selve begrepet. Én av tre menn (37 prosent) sier de ikke ville kalle seg selv for feminister. Imidlertid sier 50 prosent av kvinnene at de ville datet noen som identifiserer seg som en (altså, mannlige feminister får jenta).
Disse resultatene viser en avstand i kjerneverdier, men det er ikke selve verdiene – det er kommunikasjonen rundt dem. Dette skaper en mulighet for menn til å endre perspektiv. Den positive indikatoren er at du ikke trenger å bli merket for å være i samsvar. Å delta i samtaler om moral og samfunnsinteresser vil sannsynligvis skape en sterkere forbindelse enn å bare legge til ordet “feminist” i bioen din.

Dagens normer

I denne prosessen fra utradisjonelle til tradisjonelle verdier, sier kvinner at de fortsatt verdsetter høflige gester, men at det ikke lenger er det eneste vurderingsgrunnlaget. Nå handler det om kvalitetstid og udelt oppmerksomhet. Samtidig ser det ut til at menn fortsatt klamrer seg til mer tradisjonelle verdiene.

Studien vår viser:

● «Sørg for at daten din kommer trygt hjem.» 59 prosent av kvinnene mener dette viser omsorg (versus 38 prosent menn).
● «Legg bort telefonen under én-til-én-tiden.» 55 prosent av kvinnene foretrekker å være skjermfrie på stevnemøter (versus 35 prosent menn).
● «Gi oppriktige komplimenter.» 50 prosent av kvinnene ga tommel opp for genuint positive tilbakemeldinger (versus 35 prosent menn).
Selv om prosentsatsene for kvinner er høyere, kan disse dataene hjelpe menn med å endre oppfatningen av hva som er viktig for deres date, og komme seg bort fra en utdatert tilnærming. Å åpne dører blir fortsatt verdsatt av mange i alle aldre og kjønn, men som vi kan se, ser det ut til at ekte hensikter og handlinger vinner over påtatte gentlemanaktig oppførsel.

Så hva skjer nå?

Vi må utvikle oss sammen med dagens datingstandarder og forventninger. Vi ønsker tilknytning mer enn noen gang, men på en måte som ikke føles forhastet eller uekte – så lenge alle kan være enige. Dager med overfladiskhet er forbi.
De som dater nå ønsker å gå i dybden, snakke om viktigte temaer og diskutere langsiktige mål. Det er på tide å kaste de rosenrøde brillene og gå videre med færre antakelser og mer hensikt (disse statistikkene lyver ikke). Grønne flagg finnes overalt hvis du ser gjennom de rette linsene.

Om Tinder sin undersøkelse:
Nettbasert undersøkelse av 8000 enslige og aktivt datende personer i alderen 18-34 år (2000 fra Storbritannia, 2000 fra USA, 2000 fra Canada og 2000 fra Australia) ble gjennomført på vegne av Tinder og utført av markedsundersøkelsesselskapet Opinium, i samsvar med Market Research Society’s code of conduct. Data ble samlet inn mellom 3. juni 2023 og 18. mars 2024.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *