Dyrevernalliansens forbrukerguide er nå oppdatert med flere nye merkevarer på grønt lys! Foto: Ihne Pedersen

Dyrevernalliansen lanserer oppdatert forbrukerguide

Flere nye merkevarer i Dyrevernalliansens forbrukerguide får nå grønt lys. I kyllingnæringen har det vært en positiv utvikling i satsing på bedre dyrevelferd, og flere merkevarer rykker nå opp.

Dyrevernalliansens app «Dyrevennlig» gir forbrukere enkel tilgang til informasjon som gjør det mulig å ta mer dyrevennlige valg når de handler. Nå har den bevisste forbruker fått enda flere valgmuligheter. Flere av merkevarene som tidligere hadde gult lys er nå flyttet opp til grønt lys.

Merkevarene som nå endrer fra gult til grønt lys er: 

Kylling:

  • Lerstang
  • Lovise
  • Stange landkylling
  • Solvinge
  • Norsk Kylling
  • Prima
  • Gårdsklekket

Svinekjøtt:

  • Ask Gård
  • Jæren Smak utegris

Ingen friskmelding

De siste årene har det vært en utvikling innenfor kyllingnæringen hvor stadig flere merkevarer nå skjønner at de må ta dyrevelferd mer seriøst.

Kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen, Live Kleveland er glad for den positive utviklingen i kyllingnæringen, men påpeker at det fremdeles er store utfordringer.

– Det er viktig å presisere at dette ikke er noe friskmelding av kyllingnæringen. Produksjon av kylling innebærer fortsatt grunnleggende problemer når det gjelder dyrevelferd. Men selv om vi fremdeles møter utfordringer i kyllingnæringen, har det blitt lettere for forbrukere å finne kylling med forbedret velferd de siste ti årene. Forbrukerne spiller en avgjørende rolle ved å pushe frem merkevarer som prioriterer dyrevelferd gjennom appen, sier hun.

Investerer i bedre løsninger

Hos flere merkevarer har kyllingene fått et bedre liv. De satser på mer saktevoksende raser og investerer i kyllinghus med vinduer, bedre klekking, og gir kyllingene aktivitetsobjekter. Ikke bare fører det til bedre liv for kyllingene, men også bøndene rapporterer om økt trivsel på arbeidsplassen.

– Verden går fremover! Forbedringene som er innført kommer både bønder, forbrukere og ikke minst dyrene til gode. Vi heier på merkevarer som forbedrer dyrevelferden, sier Kleveland.

Slik er forbrukerguiden laget

Dyrevernalliansens forbrukerguide gir informasjon om de beste tilgjengelige alternativene i butikkene. Formålet med forbrukerguiden er å gjøre det enklere for forbrukere å stemme med lommeboka ved å velge produkter med bedre dyrevelferd.

I vurderingen av produktene tas det utgangspunkt i sentrale velferdsbehov for hvert dyreslag, og Dyrevernalliansens veterinærer og sivilagronom vurderer i hvilken grad disse er oppfylt. Opplysningene om hver merkevare blir matet inn i en matematisk vektingstabell, der viktige velferdsbehov er vektet høyt og mindre viktige velferdsbehov er vektet lavere. Poengsum som merkevaren kommer ut med tilsvarer grønt, gult eller rødt lys. Appen «Dyrevennlig», hvor forbrukerlistene ligger, har over 50.000 nedlastninger.

Forbrukerguiden er basert på opplysninger fra merkevarene, og gir derfor ikke noen garanti for hvordan dyrene har hatt det. Merkeordninger med tredjeparts sertifisering og fagbaserte krav til dyrevelferd gir forbrukeren større grad av trygghet.

– Derfor anbefaler vi mat som er sertifisert med Dyrevernmerket, fordi det per i dag gir forbrukeren den beste tryggheten for at dyrene har hatt et liv verdt å leve, sier Kleveland.

Oppfordrer til å spise mat fra dyr som har hatt det bedre

Dyrevernalliansen oppfordrer deg til å betale litt mer for mat fra dyr som har hatt det bedre, og heller spise mindre mengder kjøtt, egg og meieriprodukter enn du ellers ville gjort. Og husk; den aller mest dyrevennlige maten du kan spise er vegetarisk eller plantebasert.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *