Alle de ti mest solgte bilmodellene i 2022 er elbiler! Hele 138 260 registrerte biler var en elbil. Det utgjør så mye som 79,31 prosent av nybilsalget.
-For oss som har jobbet for å elektrifisere bilparken i mange år, er det en utrolig følelse å konstatere at det er så og si bare elbil som gjelder nå, sier en fornøyd generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
I desember og særlig i romjulen gikk registreringene i taket. Hele 32.713 elbiler ble registrert i desember, og mange kunne hente sin nye elbil tett opp mot nyttårsaften.
─ Heldig var den som fikk seg en splitter ny elbil uten moms og vektavgift rett før årsskiftet, sier Christina Bu.
Hun er derimot bekymret for om elbilsalget kommer til å øke nok i 2023 for å være i rute til 2025, når alle nye biler skal være nye biler.
─ Nesten alle privatpersoner som kjøpte ny bil i 2022, valgte en elbil, sier Christina Bu. Hun peker på at så mye som 92,7 prosent av elbilene ble kjøpt av privatpersoner, mens det var langt dårligere i leasing- og firmabilmarkedet.
─ Det er dessverre altfor lav andel elbiler i leasing- og firmabilmarkedet, sier Christina Bu. Kun 60 prosent av de registrerte bilene her er elektriske og det er langt, langt fra nok. Og blant varebiler er elbilandelen bare 24,2 prosent.
─ Skal vi nå målet vårt om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler, så må det kraftige virkemidler til. Vi må gjøre det mer attraktivt med elbiler som firmabil og i leasing generelt. I tillegg må det på plass virkemidler som stimulerer til at varebilene også er elektriske, sier Christina Bu.
Bobla sprakk og Tesla model Y ble den mest solgte bilen i 2022
─ Den nye folkebilen er en elbil, kan Christina Bu i Elbilforeningen konstatere med glede.
Det ble registrert så mye som 17.356 Tesla Model Y så langt i fjor, og modellen har dermed slått Volkswagen-rekorden for flest solgte biler av én modell i løpet av et år. I 1969 ble det solgt 16.706 Volkswagen Type 1 (også kjent som Bobla) i Norge.
Elbilforeningens generalsekretær er spent på de to årene som gjenstår før vi skal i mål med kun elbiler i nybilsalget.
Humper i veien for 2023-salget
Selv om det er all grunn til å juble i dag, er Elbilforeningens generalsekretær bekymret for bilåret 2023.
─ I 2023 må elbilandelen i nybilsalget ta et nytt byks dersom vi skal nå målet som er satt for 2025, sier Christina Bu.
Det mener hun kan bli vanskelig med de nye avgiftene som nå er innført.
─ Det var uklokt å innføre den nye vektavgiften nå.
Christina Bu krysser fingre for at de som har råd til å skaffe seg en helt ny bil i 2023 ikke kjøper en forurensende bil selv om elbilene blir dyrere.
─ I Elbilforeningen vil vi følge utviklingen tett, akkurat som vi mener regjeringen bør gjøre. Vi minner om målet: 100 prosent utslippsfritt nybilsalg i 2025.
Her er de ti mest solgte bilmodellene i 2022 der samtlige er elbiler:
1. Tesla Model Y: 17.356
2. Volkswagen ID.4: 11.561*
3. Skoda Enyaq: 7.133
4. BMW iX: 6.127
5. Volvo XC40: 5.507 (hvorav 5.279 elektriske)
6. Hyundai IONIQ 5: 5.044
7. Audi Q4 e-tron: 4.928
8. Audi e-tron: 4.740
9. Polestar Polestar 2: 4.692
10. Ford Mustang Mach-E: 4.226
* inkl. ID.4 GTX
* inkl. ID.4 GTX
Kilde på alle tall: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Her er fylkesoversikten over antall og andel solgte elbiler:
Fylke | Antall solgte elbiler | Elbilandel |
Akershus | 21.918 | 80,5 % |
Aust-Agder | 2.458 | 75,6 % |
Buskerud | 8.216 | 76,5 % |
Finnmark | 662 | 53,6 % |
Hedmark | 3.784 | 70,4 % |
Hordaland | 14.411 | 86,5 % |
Møre og Romsdal | 7.043 | 81,7 % |
Nordland | 3.732 | 70,3 % |
Oppland | 3.353 | 75,7 % |
Oslo | 19.588 | 83,2 % |
Rogaland | 11.312 | 79,7 % |
Sogn og Fjordane | 2.042 | 73,3 % |
Svalbard | 14 | 77,8 % |