Elsparkesykler skapt for regelbrudd

Delte meninger

Helge Helgesen

Er det noe det er særdeles mange DELTE MENINGER om, så er det vel disse elsparkesyklene. Det er jo svært mange av brukerne som overhodet ikke vet noe som helst om trafikkregler.

Ja, i området hvor jeg bor har vel ikke alle brukerne en gang blitt gamle nok til å ha lært seg å lese.

For det finnes jo regler for bruk.  Og for de voksne, også regel om ikke å drikke alkohol.

Det blir stadig dratt fram hvilke regler som gjelder.

  • Det er tolvårsgrense på bruk av elsparkesykkel
  • Det er maks 20 km/t.
  • Om du er under 15 år, så er det hjelmpåbud
  • Det er ikke lov å være to eller flere på samme sparkesykkel

Fra seksårsalderen

I området der jeg bor, der gjelder ikke regel en.  Der brukes elsparkesykkelen fra det øyeblikk man egentlig er i stand til å stå på den. Her brukes disse syklene ned til i alle fall seksårs alderen.

Regel to. Gjelder ikke i området for kjøres det raskest mulig. Og det er ikke akkurat sakte.  Og spesifikt hva gjelder Engene, der kjøres det på fortau og i gata, om hverandre.  Ikke lett å forholde seg til, hverken for en stakkars bilist eller fotgjenger.

Tjukke i huet

Regel tre. De under 15 skal bruke hjelm.  Heller ikke det gjelder her, for her er de som bruker elsparkesykkel så tjukke i hue at det tydeligvis er trygt nok. Utrolig sjeldent ser man noen på elsparkesykkel med hjelm.

Regel fire. Den regelen er nok mistolket, for her  kjører man gjerne to på en sykkel. Det er jo vanskelig med flere på enn det på en og samme sykkel.

Er forresten ille å lese at to under 15 år forsøkte stikke av fra politiet med sine topptrimmede elsparkesykler. Nå klarte de jo ikke det, men de kan ikke straffes, for unge.  Politiet snakket med foreldrene, som sikkert dreit i den formaningen, jmfr. de som kjører i området jeg bor.

Så hvorfor stikke av. Bedre stoppe, høre på politiet be de ikke gjøre dette noe mer.  De lærer ikke noe allikevel.

Grisekjøring i 40-sonen

Til elsparkesykkelførerens forsvar, så må man da få kjøre fort, veldig fort.  For hvorfor skal de kjøre sakte når de som kjører bil i Engene, hvor det er tydelig merket med hastighet 40 km få grisekjøre?

Vel, grisekjøre er vel noen ganger å ta i, men hastigheter fra 60 km og oppover er ikke særlig unormalt.  At bussene noen ganger er oppe i store hastigheter må jo forklares med rutetider de ikke klarer å holde, men forsøker å ta inn.

Og det forekommer jo at biler malt i gult og sort også drar på, selv om skiltene står der.

Men litt positivt må man ta med, for når det er dårlig vær og regner, da ser man lite til elsyklene.  Da ligger det i stedet noen i en haug her og der.  At de da til tider sperrer for fremkommeligheten får så være. Man er jo ikke så alt for mye ute og går i regnvær.

Tekst: Helge Helgesen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.