Med smak av bringebær fra norske bønder kan du for første gang få tak i fjøsnissebrus til jul.
Denne jula skrives nemlig et nytt kapittel i Felleskjøpets satsing på mat under egen merkevare.
Fra tidligere er potetchips og havrebarer blitt udelte suksesser i Felleskjøpets over hundre butikker. Nå er den nye fjøsnissebrusen på vei ut. Brusen kommer i salg hos alle avdelingene til Felleskjøpet Agri fra nord til sør.
– Mateventyret vårt har fått en svært god start med havrebar og chips. Nå håper vi smaken av julebrus lagd på råvarer fra norske bønder skal bli en tradisjon for mange, sier Trond Fidje, konserndirektør Detaljhandel Norden i Felleskjøpet Agri.
Begrenset opplag
Smaken av fjøsnissebrus fra Felleskjøpet skal nemlig være smaken av solmodne bringebær fra norske bønder. Bærene ble fryst ned umiddelbart etter plukking. Nå før jul er de blitt tatt opp, kokt sammen med norsk honning og tappet på flaske.
Fjøsnissebrusen er laget på lisens fra Oppegård Brus, og produsert av Fjordfolk bryggeri i Sandefjord.
– Ettersom dette er første gang vi selger julebrus, vil det være et begrenset opplag som sendes ut til våre butikker, sier kategorisjef Maren Dahl i Felleskjøpet Agri.
Overbevist etter prøvesmaking
Julebrus er for lengst blitt et særnorsk fenomen. De aller fleste av oss har en favoritt, og den skal enten være rød eller brun.
– I Felleskjøpet er vi klare på at våre matprodukter skal være basert så mye som mulig på råvarer fra norske bønder. Dermed falt vi raskt for oppskriften med norske bringebær, og vi ble bare mer overbevist etter prøvesmakingen, sier Maren Dahl.
Felleskjøpet har de siste årene sett en markant økning i populariteten til grønne klær. Felleskjøpet-capsen brukes både i fjøset og på festival. I år har både solbriller og vernebriller i Felleskjøpet-profil nærmest flydd ut av butikkene.
Flere matnyheter
I mars 2021 startet Felleskjøpet og Nortura et pilotprosjekt hvor kvalitetsmat fra Norturas hotell- og restaurantsortiment kom til salgs i utvalgte Felleskjøpet-butikker. Dette prosjektet har blitt jevnlig utvidet, og i dag selger 17 avdelinger kvalitetsvarer fra både Nortura og TINE.
Julebrusen er derimot å finne hos alle avdelingene til Felleskjøpet Agri, sammen med andre matvarer under egen merkevare.
– Vi startet med havrebarer og potetchips i fjor. Nå utvider vi med julebrusen. I løpet av de nærmeste månedene vil det komme mange spennende lanseringer i denne kategorien, sier kategorisjef Maren Dahl.