Den raskt voksende markedsplassen Temu skaper hodebry for europeiske forbrukere. Nå klages den inn for brudd på EUs forordning om digitale tjenester (Digital Services Act).
Forbrukerorganisasjoner i EU har i dag sendt inn en klage på Temu. Forbrukerdirektøren reagerer på det som fremstår som klare brudd på lovgivningen i klagen for forbrukerorganisasjonene.
Manipulerende design
– Temu gir sine brukere svært dårlig forbrukerbeskyttelse, og benytter seg i tillegg av manipulative virkemidler som er ulovlig ifølge europeisk lov, forteller direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket.
Den nettbaserte markedsplassen omtales som «proppfull av manipulerende design»
– Temu bruker manipulerende design for å få forbrukere til å bruke mer penger enn de hadde planlagt, samt komplisere prosessen med å avslutte kontoen dersom man ønsker det, sier Blyverket.
Forordningen om digitale tjenester skal beskytte forbrukere på nettet, enten det er i sosiale medier eller på markedsplasser, som Temu. Jo større markedsaktøren er, desto større ansvar får den. Regelverket legger også i stor grad opp til grensekryssende håndheving for å sikre at forbrukernes interesser blir ivaretatt.
Lite gjennomsiktighet
Forbrukerorganisasjonene er alle er en del av paraplyorganisasjonen BEUC hvor Forbrukerrådet også er medlem. I klagen opplyser de om at Temu ikke gir nødvendig og viktig informasjon om selgerne av de mange ulike produktene som tilbys. Dermed blir plattformen ute av stand til å kunne opplyse om hvorvidt produktene som selges møter EUs sikkerhetsstandarder.
– Disse standardene er til for å sikre at produkter som finner veien inn i Europa ikke er farlige eller helseskadelige. Forbrukere som får utrygge produkter inn i hjemmene sine utsettes for risiko, og slik ønsker vi ikke å ha det, sier Blyverket.
I tillegg til manglende sikkerhetsinformasjon anklages Temu for å være for lite gjennomsiktige om hvordan ulike produkter anbefales, og hvilke kriterier plattformen bruker for å anbefale produkter til forbrukere.
75 millioner månedlige brukere i Europa
Temu har vokst seg svært store på relativt kort tid, og når ut til en massiv mengde forbrukere.
– Det er en kjensgjerning at Temu har tatt Europa med storm. Derfor er det viktig at vi som forbrukerorganisasjoner setter søkelys på det vi ser på som ulovlig praksis fra plattformen. De bryter EUs forordning om digitale tjenester, som skal sikre at europeiske forbrukere er trygge når de handler på nett, sier Blyverket.
Forordningen er ikke innført i norsk rett ennå, og Blyverket understreker at norske myndigheter må sikre at den innføres så raskt som mulig.
– Vi forventer at norske forbrukere skal ha like god beskyttelse som resten av befolkningen i Europa. Det er på høy tid at forordningen blir innført i norsk rett, sier Blyverket.
Her er bruddene på forordningen om digitale tjenester som belyses i klagen:
- Temu oppgir ikke tilstrekkelig informasjon om de mange selgerne som opererer på plattformen.
- Temu bruker manipulerende design for å fremme mersalg og låse forbrukerne til plattformen.
- Temu tåkelegger hvorfor og hvordan enkeltprodukter anbefales til brukerne.
Disse bruddene kommer på toppen av allerede uttrykte bekymringer rundt produktsikkerheten på plattformen.
Temu svarer
I en e-post til redaksjonen ber Michael Falk, PR & Communication Advisor / Managing Partner, om et tilsvar:
” Temu er en nykommer i Europa, etter å ha gått inn på våre første markeder for et drøyt år siden. I løpet av denne tiden har vi lyttet nøye til tilbakemeldinger fra kunder, reguleringsorganer og forbrukergrupper. Vi har aktivt justert tjenesten vår for å samsvare med lokal praksis og preferanser, og vi er forpliktet til å overholde lovene og forskriftene i markedene der vi opererer. Vi tar sikte på ikke bare å oppfylle de juridiske minimumskravene, men å overgå dem ved å følge de høyeste standardene for beste praksis. For å oppnå dette jobber vi tett med våre tredjepartselgere, regulatorer, forbrukergrupper og andre interessenter.
Våre interesser i å beskytte forbrukernes interesser er gjensidige og på linje. Vår forpliktelse til overholdelse og vår vilje til å engasjere interessenter globalt kan sees i våre proaktive handlinger. I den siste uken inngikk Temu en opphør-og-avstå-erklæring med Tysklands VZBV, som forplikter seg til å ta opp bekymringer som er reist rundt vår praksis, hvorav mange er dekket av BEUCs klage. I tillegg signerte Temu på mandag et løfte om produktsikkerhet med Sør-Koreas Fair Trade Commission, som forplikter seg til et omfattende system for å oppdage, forhindre og fjerne usikre produkter fra sirkulasjon.
Temu streber etter å tilby innovative og praktiske tjenester til forbrukere samtidig som sikkerheten deres prioriteres. Vi opererer med integritet og er styrt av et kjernesett med verdier som alltid setter forbrukerne først. Vi er klare til å samarbeide raskt og flittig med interessenter for å sikre forbrukersikkerhet og bærekraftig vekst av plattformen.
Når det gjelder BEUC-klagen, tar vi den svært alvorlig og vil studere den grundig. Vi håper å fortsette vår dialog med relevante interessenter for å forbedre Temus tjeneste for forbrukerne. Der vi identifiserer forbedringsområder, er vi ivrige etter å samarbeide for å forbedre tjenesten vår og rette opp eventuelle mangler. Vi har forbrukernes interesse i hjertet og streber etter å tilby en trygg og pålitelig tjeneste som verdsettes av forbrukerne og tilfører betydelig verdi. Vi er forpliktet til åpenhet og full overholdelse av alle gjeldende lover og forskrifter.
Vi setter pris på muligheten til å ta opp disse bekymringene.”