Forbrukerrådet oppfordrer forbrukere til å melde fra om selskaper som fortsatt krever ulovlig høye fakturagebyrer. – Vi vil kartlegge, offentligjøre og klage inn slike selskaper til Forbrukertilsynet, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.
Forbrukertilsynet varslet nylig ukesbøter på inntil tre millioner kroner for ulovlig høye gebyrer til Telenor, Telia og Convene. Alle de tre selskapene valgte å redusere eller fjerne gebyrene helt.
Telenors gebyr ble kuttet fra 79 til 6,50 kroner.
Mange selskaper tar fortsatt for høye fakturagebyrer
I januar 2023 fikk Norge en ny finansavtalelov. Loven presiserer at fakturagebyret ikke skal være høyere enn den faktiske kostnaden selskapet har med å sende regningen.
– Vi vet at en lang rekke selskaper og bransjer fortsatt tar svært høye fakturagebyrer. Parkerings- og bomselskaper har fått stor oppmerksomhet. Vi ser den samme praksisen fra abonnementstjenester og private og offentlige helsetjenester. Vi ønsker tips om alle varianter, forteller forbrukerdirektøren.
Nå ber Forbrukerrådet om tips fra forbrukere om selskaper som tar for høye fakturagebyrer. Blyverket sier hensikten er å stoppe dem.
– Vi ber om forbrukernes hjelp for at vi skal hjelpe dem. Vi har et mål om at disse gebyrene skal vekk. De er ulovlige, og selskaper sikrer seg store ekstrainntekter på å kreve dem inn, sier hun.
Forbrukerrådet minner om at fakturagebyrer kommer i mange forkledninger. Det kan for eksempel være administrasjons- eller oppslagsgebyrer.
Klagene vil Forbrukerrådet behandle og sende til Forbrukertilsynet. Det er Forbrukertilsynet som har ansvaret for å føre tilsyn med at virksomheter ikke tar ulovlig høye fakturagebyrer.
Krevende for hver enkelt forbruker
Selv om gebyrene er ulovlige, mener Blyverket det kan skape mye problemer for den enkelte forbruker å nekte å betale.
– Det kan være krevende for hver enkelt forbruker å nekte å betale. Derfor engasjerer vi oss. Denne saken vil vi gjerne vinne på vegne av alle overfakturerte forbrukere, sier hun.
Forbrukerrådet ber forbrukere som har blitt utsatt for slike gebyrer om å ta kontakt ved å sende en e-post med informasjon om selskapet.
– Ingen bør tjene penger på å bryte loven. Selskaper som bryter loven bør være forberedt på overtredelsesgebyrer fra Forbrukertilsynet, sier direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket.