– Vi ønsker en trygg og seriøs drosjenæring. Erfaringene etter dereguleringen i 2020 har vist at det ikke var forsvarlig å fjerne kompetansekravet for løyvehavere. Derfor gjeninnfører vi nå dette fra 1. juni, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Stortinget har nylig vedtatt regjeringens forslag om å innføre krav om fagkompetansekrav for drosjeløyvehavere. Det nye kravet om fagkompetanse innebærer at de som søker om drosjeløyve etter 1. juni må avlegge eksamen hos Statens vegvesen.
– Vi ønsker en tryggere og mer seriøs drosjenæring, og vi vil derfor stille ytterligere krav til løyvehaverne. Det handler om at passasjerene skal føle seg trygge, og at drosjeløyvehavere har den kunnskapen de trenger for å være gode arbeidsgivere. I tillegg er det viktig at de er kjent med pliktene til å rapportere inntjening til skattemyndighetene, sier Nygård.
Har allerede innført strengere regler
Regjeringen har allerede tatt grep for å styrke kvaliteten og seriøsiteten i drosjenæringen, og fra 1. januar 2023 ble blant annet følgende krav innført:
- Krav om garanti fra bank eller forsikringsselskap for løyvehaver,
- Krav om at alle drosjer skal ha taklykt.
- Krav om at løyvehaver må bruke kjøretøy som er registrert som drosje i Kjøretøyregisteret i sin løyvepliktige virksomhet.
- Krav om at løyvehaver, før oppstart av drosjevirksomhet, skal dokumentere for løyvemyndigheten at kjøretøy som benyttes som drosje er registrert som drosje i kjøretøyregisteret og at taksameter som tilfredsstiller kravene i forskrift 1. oktober 2009 nr.1226 om krav til taksametre er installert i kjøretøyet.
Overgangsperiode for de som har fått tildelt løyve etter 1. november 2020
For å sikre en smidig overgang for de som har fått tildelt drosjeløyve etter 1. november 2020, men før kravet om fagkompetanse trer i kraft, foreslås det en overgangsperiode på ett år før kravet om fagkompetanse må være oppfylt. Dette betyr at disse må oppfylle kravet om fagkompetanse innen 1. juni 2024.