Vipps for tredje år på rad førsteplassen på YouGov BrandIndex’ norske imagerangering. Hurtigruten er merkevaren med størst økning.
Ved hjelp av 6 forskjellige imageparametere utarbeider YouGov hvert år en global og en norsk rangering av merkevarer som presterer spesielt bra.
Den norske topp 10-listen sammensatt av merkevarer med norsk eller nordisk opprinnelse.
Vipps er igjen på førsteplass når det gjelder YouGov BrandIndex’ norske imagerangering for 2021. NRK TV inntar igjen andreplassen foran Kiwi på tredjeplass. FINN.no tar fjerdeplassen og Tine havner på femteplass.
Samsung debuterer blant topp 10 og er eneste merkevare som ikke har en Nordisk opprinnelse på den norske rangering. Ellers er Norges topp 10 tilnærmet uendret sammenlignet med 2021-kåringen.
Flere nordmenn reiste innenlands efter koronakrisen og kanskje derfor er Hurtigruten merkevaren med størst økning i image. Hurtigruten har økt sin score med 4,1 poeng fra 8,5 til 12,7 i 2022. Norwegian er den andre ‘klatreren’ på listen og har økt sin score med 3,8 poeng, hvilket indikerer at reiselysten generelt har vokst blant nordmenn etter år med korona.
Samsung topper den global imageranking
International IT og mediegiganter dominerer den globale imageranking.
Samsung er på førsteplass når det gjelder YouGov BrandIndex’ globale imagerangering som er basert på data fra 38 BrandIndex-land og stjeler dermed førsteplassen fra Google, som var fjorårets vinner. YouTube tar tredjeplassen og Netflix ligger på fjerdeplass. Den singaporeanske e-handelsplattformen Shopee runder av top-5.
Om rankingen
BrandIndex er en daglig måling av nordmenns oppfatning av mer enn 350 merkevarer. I Norge intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer hver dag som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer.
Rangeringen er utarbeidet ved hjelp av indeksscoren til YouGovs Brandindex, som er gjennomsnittet av 6 forskjellige imageparametere: kvalitet, generelt inntrykk, verdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshet. Data er innhentet fra 28. september 2021 til 27. september 2022.
I tabellen for image-forbedring rangeres merkevarene som har hatt størst økning i Index fra 28. september 2021 til 27. september 2022 sammenlignet med samme periode i fjor 2020-2021.
For å vurdere helsetilstanden for merkevarer globalt, har YouGov sett på data fra 38 BrandIndex-land. Vi har gitt varemerkene poeng fra 1 til 10 per land, hvor varemerket er plassert blant topp 10 (fra 10 poeng for en førsteplass til 1 poeng for en tiendeplass).