Allerede til høsten skal de første Volkswagen ID.7 ankomme norske veier, med en rekkevidde på inntil 700 km. Nå deler Volkswagen ferske bilder av det som kan bli deres nye elektriske flaggskip.
Volkswagen har for lengste varslet at deres helelektriske ID.-familie utvides. I fjor viste det tyske bilkonsernet frem en elektrisk sedan i Passat-størrelse med stor bakluke, som da hadde konseptnavnet ID. Aero.
Den nye elbilen til Volkswagen får nå navnet ID.7.
Salgsstart blir senere i 2023, og de første bilene skal etter planen rulle ut på norske veier i siste del av 2023.
– 2023 blir det siste året hvor vi selger fossile personbiler, deretter tilbyr vi utelukkende nullutslippsmodeller. En allerede rikholdig ID.-familie legger til rette for det, og i enda større grad når ID.7 kommer. Den kan treffe mange av Passat-kundene, og kunder som ønsker seg enda mer plass, sier Thomas Meiner, direktør for Volkswagen personbil i Harald A. Møller AS.
Volkswagen ID.7 blir en romslig familiebil, på størrelse med storselger og Volkswagen-ikon Passat som har gledet norske kunder i mange år. Volkswagen omtaler den nye helelektriske familiebilen som deres nye flaggskipsmodell. Endelige WLTP-verdier er ikke klare, men Volkswagen antyder at ID.7 får en rekkevidde på inntil 700 km ved blandet kjøring.
Den nær produksjonsklare utgave av ID.7 vises med kamuflasje på elektronikkmessen i Las Vegas denne uken.
Kommer med større skjerm
Volkswagen har lyttet til kundenes tilbakemeldinger når de har bygget ID.7. Blant annet blir større skjerm og head-up-display standard på modellen. Infotainment-skjermen blir på gode 38 centimeter (15 tommer). Volkswagen lover også at head-up-displayet får flere nye funksjoner.
Intelligent teknologi
Volkswagen tar også teknologien et par hakk videre i bilen, blant annet med et nytt klimaanleggkonseptet med intelligente ventiler som tilbyr flere funksjoner. En parkert ID.7 kan for eksempel oppdage når sjåføren nærmer seg, basert på hvordan nøkkelen beveger seg. Basert på dette begynner anlegget å kjøle ned interiøret på varme sommerdager, eller varme opp interiøret på kalde dager, før sjåføren setter seg bak rattet.
Nydesignede “Smart Air Vents” kontrollerer luftstrømmen og beveger seg dynamisk for å fordele luften over store områder så raskt som mulig. Hvis det er passasjerer i bilen, kan luften ledes rett mot kroppen eller indirekte ventilere interiøret. Disse funksjonene kan aktiveres og lagres individuelt for hver bruker.
– ID.7 blir stor, effektiv, intelligent og selvsagt fullelektrisk. Med andre ord et perfekt nytt tilskudd til ID.-familien, og en modell vi tror kan bli et nytt Volkswagen-ikon for fremtiden, sier Meiner.