Black Friday ble ikke den elleville «kuppdagen» mange kjøpelystne hadde håpet på. -Snittrabatten på de beste tilbudene i nettbutikkene var lavere enn i fjor, og andelen tilbud, som fremstod bedre enn de reelt var, økte kraftig, forteller Norge-sjef Christoffer Reina hos Prisjakt.
-Vi er en smule overrasket når vi dykker ned i prisstatistikken fra i går. På forhånd var det spådd en kjøpefest på Black Friday, med ekstremt lave rabatter, hovedsakelig grunnet høye varelagre og lavere kjøpekraft hos kundene. Den spådommen innfridde bare delvis. Vi forventet flere og større, gode tilbud – det innfridde ikke, sier prisekspert Christoffer Reina i pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.
-På den positive siden hadde omtrent hvert fjerde av de 900.000 varene vi overvåker i sanntid sin laveste pris på året i går. Snittrabatten på disse var imidlertid lavere enn i fjor (10%), og over halvparten av produktene (57%) hadde en høyere pris på Black Friday enn tidligere i år. Andelen tilbud som økte i pris inntil 30 dager før sammenligningsprisen ble satt, for deretter å bli redusert på Black Friday, var også vesentlig høyere enn i fjor (12% mot 7% i -21), sier han.
Her er noen shoppingfakta fra Black Friday 2022:
- Andel tilbud med årets laveste pris på Black Friday: 24% (2021: 17%)
- Snittrabatt på tilbud som hadde laveste pris på Black Friday: 10% (2021: 12%)
- Andel tilbud med høyere pris på Black Friday sammenlignet med resten av året: 57% (2021: 52%)
- Andel varer som steg i pris inntil 30 dager før sammenligningsprisen skulle settes, for så å senkes på Black Friday: 12% (7% i 2021).
- Gårsdagens mest populære produkter («klikk til butikk»): Samsung Neo QLED 85»/ 8K Smart TV TV, Sony PlayStation 5 (PS5) ogApple iPhone 14 5G/128GB
- Tidspunkt på døgnet med størst trafikk: 09.00-10.00.
- Varekategorier med de beste, reelle tilbudene: Toalettmapper (-36%), Golfsko (-28%), Arbeidsjakker (-28%), Frysebokser (-25%).
- Tidspunkt på døgnet med størst trafikk: 09.00-10.00.
-Under Black Week har vi sett flere prognoser som indikerer lavere totalomsetning i går. Det støttes av vår landsdekkende meningsmåling fra november, der majoriteten av de spurte planla å bruke 500 kroner mindre på Black Friday-handel, sammenlignet med fjoråret. Men en positiv konsekvens av at nordmenn holder hardere på lommeboken, sammenholdt med en iboende skepsis til om rabattene er ekte, er at de har blitt flinkere til å sjekke prisene. Trafikken på vår sammenligningstjeneste har aldri vært høyere enn nå i november, sier Christoffer Reina.