Har du tidligere lett etter flaskepost om sommeren? I sommer er det i melkekjølen du bør lete.
-Dersom du er en av de heldige som finner kartongposten vår, venter det en overraskelse, sier Q-sjef Kristine Aasheim. Selv jakter hun på nye innovasjoner.
– Vi hadde lyst til å gjøre noe gøy i sommer, sier Aasheim som selv husker hvor spennende det var å jakte på flaskeposter igjennom sommeren som barn.
Denne uken har Q-Meieriene sendt ut Q-kartongposter til 10 tilfeldige butikker i hele Norge.
– Vi synes det er gøy å se hvilke folk som er nysgjerrige nok til å plukke opp en kartong med et helt annerledes design enn de andre, sier Aasheim som sammen med melkesjef Pål Rasmussen har plassert 10 kartongposter i tilfeldige melkebur som går ut fra meieriet på Jæren.
Parallelt med at folk leter etter kartongpost leter hun og Q-Meieriene etter den beste idéen på melk. I juli har Q-Meieriene derfor invitert hele landet til å sende inn sine idéer på Min Q-idè, som skal bli neste innovasjon på melk, som Q ønsker å lansere i 2024.
Idéen som blir valgt ut, vinner innovasjonsprisen og stikker av med en sjekk på 10 000 kroner.
10.000 kr for neste melke-innovasjon
– Vi gjør dette fordi vi tror på åpen, forbrukerdrevet innovasjon og har gjennom årenes løp delt ut mange innovasjonspriser. Blant annet er Q-kefir og Skyr® mini i pose gode eksempler på forbrukerinnovasjoner, sier Aasheim stolt.
Etter at Q-Meieriene i samarbeid med programleder for Matredderdagen, matblogger og TikTok- profil Ellen Aabol gikk ut med utfordringen, har det strømmet inn med idéer til Q-Meieriene.
-Fantastisk engasjement!
– Vi har allerede over 1.000 ideer, så dette viser et helt fantastisk engasjement! Mange ønsker seg nye smaker, men også at melken de drikker skal ha andre funksjoner, sier en fornøyd Q-sjef.
Aasheim har også invitert inn til kjøkkenet sitt til en uoffisiell testrunde, hvor hun og melkesjef Pål Rasmussen sammen med et ungdomspanel testet og vurderte noen av de mange innkomne forslagene.
– Det var kjempegøy, og noen av idéene har nok potensiale til å vinne, sier Aasheim.
Hun innrømmer at det kanskje ikke er melk med energidrikker eller Cola-melken som floppet i 2003, som kommer til å vinne.
– Men mange ønsker seg mer energi, så kanskje har vinneren et element av dette?, undrer Aasheim. Nå ser hun frem til å få sms’er fra glade finnere av melkekartong-post i sommer.
– Om de ikke skulle ha 10.000 kr-idéen, vil de uansett tjene på den sms’en!, sier hun lurt.