I sitt tilsvar (klikk her) til oss hevder Klarnas norgessjef Geir Østby at Klarna ikke fører til økte gjeldsproblemer, slik vår undersøkelse blant 10.000 Horde-brukere tyder på. Østby legger imidlertid ikke frem tall som rokker ved vår konklusjon.
Alf Gunnar Andersen, Daglig leder, Horde AS
Østbys hovedargument er at Klarna-brukere betaler regningene sine i tide. Klarnas modell er tilbakebetaling, ikke revolverende kreditt, skriver han, og viser til at 99,5 prosent av delbetalinger eller betalingsutsettelser blir betalt i henhold til betalingsplanen. Det er i så fall imponerende, siden misligholdsraten for forbruksgjeld er på 6,7 prosent i Norge.
Problemet er at det ikke stemmer at Klarna-gjeld ikke blir revolvert. Klarna-gjeld blir bare ikke revolvert hos Klarna, men flyttet inn i andre lån. Nærmere 30 prosent av de flere tusen refinansieringssøknadene vi mottar månedlig inneholder Klarna-gjeld. Det gjør Klarna til den vanligste kreditoren hos våre kunder. Etter at lånene er refinansiert, har Klarna sine hender frie, men gjelden er der fortsatt.
Østby skriver at våre data er misvisende siden vi kun har undersøkt våre egne kunder. Vi har vært tydelige på at gruppen vi har sett på er Horde-brukere. Gitt at Horde er en app som hovedsakelig gir personer oversikt over kredittkort og forbrukslån, er det ingen tvil om at personer med usikret gjeld vil være overrepresentert.
Vi sammenlikner likevel epler med epler: folk med usikret gjeld mot folk med usikret gjeld der Klarna også er kreditor. Våre data viser at våre brukere med gjeld til Klarna også har høyere forbruksgjeld totalt. Hvis Klarna mener den tendensen ikke gjelder for befolkningen som helhet, må de gjerne legge frem data som viser det motsatte. Det har de foreløpig ikke gjort.
Påstanden om at Horde ikke gjør noe med hovedproblemet med høy forbruksgjeld er også helt på bærtur. Horde tilbyr refinansiering uten etableringsgebyr, som betyr at folk kan få lavere rente uten noen ekstra kostnad. Vi gir brukerne kontinuerlig oversikt over alle deres kredittkort, rammekreditter og forbrukslån, viser dem utviklingen over tid og belønner dem med poeng for nedbetaling av gjeld. Hittil har brukerne våre sendt inn nesten 500.000 oppsigelser av kredittkort via appen, og bare i år har vi utdelt belønninger på nesten 1 million kroner, noe som er betydelig for et selskap av vår størrelse.
Vi har gjort en objektiv analyse basert på data fra 10.000 anonyme Horde-brukere over en 14 måneders periode. Vi valgte Klarna fordi de utelukkende rapporterer delbetalinger, mens andre aktører, som for eksempel Santander, også rapporterer kredittkort. Dermed ga Klarna oss det reneste datagrunnlaget. Samtidig dominerer Klarna når det gjelder netthandel, som også gjør dem særlig relevante.
Vi er ikke overrasket over at Klarna stiller seg kritiske til en analyse som stiller dem i et negativt lys. Vi har imidlertid bare rapportert hva våre data viser.
Her er Hordes første artikkel.