Om elsparkesykkelen begynner å brenne kan du bli ansvarlig for skadene brannen medfører. Foto: Vestfold interkommunale brannvesen.

Kan utgjøre en fare selv når den ikke er i bruk

Fremtind har registrert flere branner hvor elsparkesykler har selvantent. – Følg med på tilstanden på batteriet, råder skadeforebygger.

Det er nok mange som kun bruker sin private elsparkesykkel i sommerhalvåret. Men, vi tror mange ikke klar over at de har et ansvar hele året, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nilsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Fra 1. januar ble det lovpålagt å med ansvarforsikring på elsparkesykler. Forsikringsselskapet If frykter at hele 500.000 fortsatt er uforsikret.

Ifølge bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen, er det solgt 435.000 elsparkesykler siden 2021 i Norge.

Kan selvantenne

Fremtind har registrert flere tilfeller av batterier som har begynt å brenne under lading, og også tilfeller av selvantenning når de ikke står til lading. Om elsparkesykkelen begynner å brenne kan du bli ansvarlig for skadene brannen medfører.

– Én ting er om du er så uheldig at du tenner på egen garasje eller bolig. Det er dramatisk, men det er enda verre om du påfører andre boliger eller i verste fall et helt borettslag brannskader. Dette kan fort bli veldig dyrt, og ikke minst ende i en tragedie, sier Hofstad-Nielsen.

Følg med på tilstanden

Elsparkesykler blir ofte utsatt for hard medfart under bruk, og du bør derfor følge med på tilstanden. Det gjelder spesielt batteriet, og er du usikker bør du vurdere å bytte det ut.

– Når du ladere elsparkesykkelen må du være våken og tilstede. Og husk å ikke plasser den tett inntil rømningsveier. Disse alltid er fri for hindringer, sier skadeforebyggeren.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *