INNMAT: Slik ser det ut inni en kabelkarusell. Ferdig skal denne måle 30 meter i diameter. Per Knutsen (t.v.) og Trygve Haugen har klatret oppi innmaten som er under sveising.

Karuseller til verdens hav

Denne artikkelen sto på trykk i Byavisa Drammen i september 2012.

Bak de store industrihallene i Havnegata skjuler det seg ting vi ikke ante eksisterte, men som leveres til alle verdenshav. 

Kabelkaruseller heter hovedproduktet til Drammen Yard. Daglig leder er Per Knutsen, og han har vært med firmaet siden starten i 1986. Drammen Slip & Verksted Elektro og Viken Verft, med skipsbyggerfamilien Berg i spissen, eier 91 prosent av Drammen Yard, mens Per Knutsens selskap Drammen Mekaniske Verksted eier de resterende ni prosentene.

Begynte med skip

Selskapet har historie helt tilbake til 1930-årene, og den gang var det skipsbygging i Svelvik. I 1986 ble den siste båten bygget, og selskapet ble avviklet til fordel for det nye, Drammen Yard. Det har også blitt drevet med skipsreparasjon og ombygning i regi av Viken Verft i Fredrikstad. Dette er avviklet nå. All aktivitet foregår nå i Havnegata i Drammen.

– Vi så et marked i kabelhåndtering, offshore og subsea. På 80-tallet var det telefon- og strømkabler det gjaldt. I dag er markedet større, og havbunnen utnyttes mye mer, sier Knutsen.

– Det er på havbunnen mesteparten av all utbygging skjer i forbindelse med nye olje- eller gassfelt i Nordsjøen eller andre steder i verden.

Aktiviteten på havbunnen er en verden i seg selv, og alt er avhengig av kabler. Drammen Yard sine kabelkaruseller benyttes til å installere dette på havbunnen over hele verden.

BAK FASADEN: Slik ser det ut inni en av hallene i Havnegata. Trygve Haugen (t.v.) er formann på verkstedet, og har vært med Drammen Yard i 48 år. Per Knutsen er daglig leder og også på eiersiden.

Rotterdam

Kundene til Drammen Yard finnes over hele verden. Det er stort sett oljeindustrien, strømprodusenter og vindkraftindustrien de arbeider mot, og Knutsen nevner kunder som Aker Solutions, Saipem, BOA Group, Mc Dermott, NKT Cables, Statnett og ABB/Nexans. Det dreier seg om internasjonale firmaer med tusenvis av ansatte og omsetninger i milliardklassen. Mange av installasjonene finnes i Nordsjøen, og noen så fjernt som Australia.

For tiden jobber de 42 ansatte på Drammen Yard med en kabelkarusell som skal leveres til Rotterdam.

– Dette er den største vi har bygd med sine 30 meter i diameter. Når den er ferdig, har den en lastekapasitet tilsvarende 9.000 personbiler. Det tilsvarer omtrent alle bilene som står på Drammen Havn sitt område på Holmen, sier Knutsen.

– Denne skal brukes til en spolebase i Rotterdam for NKT Cables i Köln. NKT er avhengig av å frakte ferdig produsert kabel på Rhinen med lekter påmontert en stor kabelkarusell, som også er levert av Drammen Yard. Kabelen spoles så over i Rotterdam, og er klar for avhenting av fartøyet som skal installere kabelen på havbunnen.

UTVENDIG: Verkstedhallene slik vi ser dem fra veien.

Verkstedet

De svære, røde hallene i Havnegata er godt synlig for alle som kjører den veien. Utenifra er det lite synlig hva som skjer innenfor. 

– Vi har vldig dyktige medarbeidere som leverer et produkt i ypperste verdensklasse. De siste årene har vi også hatt et meget godt samarbeid med NAV, og tar inn folk som vil lære fagene sveising og platearbeid, sier Per Knutsen.

– Vi har meget gode erfaringer med det, og det er denne staben som sørger for å bygge kabelkaruseller til en verdi av 30 til 70 millioner.

I en spesialbygd plasthall utenfor hallen står den nye kabelkarusellen som skal leveres til Rotterdam i november. Noen av komponentene bygges i utlandet, men de store delene sveises hos Drammen Yard.

– Når vi har produsert kabelkarusellen, installeres den på et passende skip her hos oss eller andre steder i verden, forteller Knutsen. 

Drammen stor nok?

Drammen Yard fører en anonym tilværelse i byen vår. Plassen i Havnegata er utnyttet til fulle, og det er knapt rom for utvidelser.

– Det er et spørsmål vi har i bakhodet hele tiden, om Drammen er stor nok for vår internasjonale produksjon. Vi er en av få leverandører på verdensbasis, og får stadige forespørsler. Til nå har vi kunnet levere, men en kabelkarusell av den størrelsen vi produserer og leverer i disse dager, er vanvittig stor, sier Per Knutsen.

– Det er ingen overhengende fare for utflagging ennå, men vi må være åpne for tanken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *