Uka før jul solgte MENY lokalmat for nær 100 millioner kroner, en økning på 20 prosent mot året før. – Vi har aldri vært i nærheten av å selge så mange matskatter på én uke. En kjærkommen rekord for småprodusenter som rammes hardt av økte kostnader, sier MENY-sjef Vegard Kjuus.
Desember har alltid vært høysesong for lokalmatprodukter i MENY. Så også i 2022, men denne gangen med en skikkelig salgstopp spesielt uka før jul. I uke 51 var omsetningen på 95 millioner kroner, ca. 20 millioner mer enn samme uke året før.
Snittomsetningen per uke ligger normalt gjennom året på mellom 25 og 30 millioner kroner.
– I jula er kundene ekstra opptatt av kvalitet, produkthistorie og geografisk opprinnelse. Jeg håper denne trenden fortsetter å bre seg utover året. Lokalmatprodusentene tilfører så mye, både mangfold, lidenskap, kunnskap og unike produkter, sier Kjuus.
Sårbare små produsenter
MENY- sjefen, som ønsker seg flere norske varer og flere norske leverandører, minner om at mange av lokalmatprodusentene er små familiebedrifter med en sårbar økonomi.
– Flere er bekymret nå. De rammes hardt av økte strøm- og råvarekostnader og er også engstelige for at kunder skal nedprioriterer kvalitetsvarer. Lokalmatleverandørene er nøkterne på egne kostnader, men er nødt til å øke prisene for å ha en levedyktig virksomhet. Det er gledelig å se at våre kunder i økende grad velger unike kvalitetsprodukter, sier Kjuus.
Han er bekymret for de generelt økte matvareprisene og understreker at MENY gjør alt for å holde dem nede. Samtidig minner han om at nordmenn i snitt bruker 12 prosent av inntekten sin på mat- og drikkevarer, noe som er lavere enn de fleste land i Europa.
Vekst i lokalmat
MENY har gjennom 2022 løftet frem sine matskatter, både i butikk og i markedsføring, samt gjennom tett samarbeid på tvers i verdikjeden. Det har gitt resultater. For mens MENYs totalomsetning gikk noe tilbake i fjor – etter lånt omsetning i korona-året – øker andelen lokalmat. I 2021 var den på 7,28 prosent av totalomsetningen, mens den i 2022 endte på 7,35 prosent. MENY omsatte lokalmatprodukter for 1,506 milliarder kroner i 2022.
– Det ligger mye lidenskap, hardt arbeid og lokale arbeidsplasser bak de tusenvis av ostene, skinkene, pølsene, grønnsakene og drikkene kundene våre har kost seg med i 2022, avslutter Kjuus.