Virkes årlige handelsrapport, den mest komplette analysen av norsk detaljhandel, blir i dag presentert under konferansen Virke Arena. Den viser at det stadig blir viktigere å være til stede både på nett og i fysisk butikk. Klokkeforhandleren Urmaker Bjerke var den mest lønnsomme norske handelsaktøren i 2022, tett fulgt av Kid Interiør og Voice.
Et kjennetegn ved aktørene som har best lønnsomhet er at de er til stede både på nett, og i fysisk butikk. Under pandemien økte netthandelen kraftig og har forblitt høy. Mange undersøker varen på nett før de handler, uavhengig av om kjøpet gjennomføres i fysisk butikk eller på nett. Fortsatt foretrekker de fleste å handle i fysisk butikk. Derfor er samspillet mellom butikk og nett blitt viktigere, sier Bernt G. Apeland, administrerende direktør i Virke.
På bransjenivå er det dyrebutikkene som har hatt den sterkeste veksten, foran butikker med bredt vareutvalg og urmakere. Den kraftige veksten skyldes kjedene Musti og PetXL som har etablert flere nye butikker. Under pandemien skaffet mange seg kjæledyr og dette kan ha bidratt til et ytterligere løft i omsetningen. Dermed endte dyrebutikkbransjen med en vekstrate fra 2017 til 2022 på hele 21 prosent.
Klær blant marginvinnerne
For første gang på lenge er klesbransjen blant marginvinnere. Den har i flere år slitt med lave marginer som følge av sterk konkurranse fra utlandet, nett og andre bransjer. Voice (som består av Boys of Europe, Match og Vic) tar tredjeplassen når det kommer til mest lønnsomme aktører i handelen. Fra 2021 til 2022 økte de salget med nesten 14 prosent.
– Et kjennetegn på lønnsomhetsvinnerne er at de har kontroll på egen verdikjede. Det bidrar til bedre kostnadskontroll og effektivitet. Det kan også gjøre det enklere å drive bærekraftig, sier Apeland.
Grunn til bekymring
– Varehandelen er en av Norges viktigste næringer. Ikke bare har mer enn 350 000 nordmenn sin arbeidshverdag i en handelsvirksomhet, mer enn dobbelt så mange som i industrien og petroleumsnæringen til sammen, handelen har også stått for størsteparten av produktivitetsveksten i fastlandsøkonomien de siste årene, sier Apeland.
Selv om rapporten viser en liten vekst for en samlet handelsnæring i 2022, er han bekymret over svak lønnsomhetsutvikling over tid hos handelsvirksomhetene, både når det gjelder nivå og i antall lønnsomme aktører. Virke forventer et tøffere 2023 enn 2022, men samtidig en bedring etter sommeren 2024.
– Politikerne bør følge situasjonen i handelen nøye. Året vi er inne i har vært vanskelig for mange, med lav etterspørsel, dyrtid og lav kronekurs. I likhet med andre sektorer har handelen behov for en målrettet politikk for å oppleve vekst. Hvordan man kan tilrettelegge for en vellykket handelsnæring bør diskuteres oftere i årene fremover sier Apeland.
Om Handelsrapporten
Handelsrapporten gir den mest komplette analysen av norsk handel. Med ferske tall fra Virkes retaildatabase og aktuell statistikk, gir rapporten dybdekunnskap om hvordan norsk varehandel og markedene utvikler seg. Rapporten ble lagt fram på Handelskonferansen i dag.