Klaging koster 255 kroner

Fra 1. juli vil det koste penger å få saker behandlet hos Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget.

Betaling for behandling av saker er en følge av en endring i forskriften om behandling av forbrukerklager. Det er barne- og familiedepartementet som har vedtatt endringene.
Her kan du lese om bakgrunnen for innføring av betaling.

Mekling

Skal du sende inn en sak til mekling hos Forbrukertilsynet må du betale et saksbehandlingsgebyr som utgjør 0,2 rettsgebyr. Dette tilsvarer 255 kroner i 2024. Saksbehandlingsgebyret må betales før saken din registreres hos oss.

Betalingen gjøres via minside, hvor du også legger inn informasjon om saken din. Du kan betale med enten bankkort eller vipps. Betalingen og meklingsskjemaet blir registrert umiddelbart, og du vil motta en kvittering.

Før du sender inn sak til oss er det viktig at du sjekker om Forbrukertilsynet er rett sted for din henvendelse. Her finner du en oversikt over områder som ikke faller inn under Forbrukertilsynets ansvar.

Saksbehandlingsgebyret blir ikke tilbakebetalt dersom vi ikke kan mekle i saken din.

Klagebehandling

Dersom saken ikke har løst seg gjennom mekling hos Forbrukertilsynet, er det ofte mulighet for at Forbrukerklageutvalget kan fatte et vedtak i saken.

Skal Forbrukerklageutvalget behandle saken din, må du betale et saksbehandlingsgebyr som utgjør ett rettsgebyr. Dette tilsvarer 1277 kroner i 2024.

Saksbehandlingsgebyret må betales når du sender inn klageskjemaet. Du kan sende inn klageskjemaet via min side, og du kan betale med bankkort eller vipps.

Saksbehandlingsgebyr

Du må betale saksbehandlingsgebyr selv om Forbrukertilsynet eller Forbrukerklageutvalget avviser saken din eller av andre grunner ikke kan behandle saken.

Ifølge forskriften om saksbehandlingsgebyret vil du ikke få tilbakebetalt gebyret.

Saksbehandlingsgebyret dekker en vurdering av saken din uansett utfall.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *