Viser til artikkelen av Horde som nylig ble publisert i BY Drammen vedrørende Klarna, vårt tilbud om BNPL – Buy Now, Pay Later, delbetaling og den påståtte økningen i gjeld Horde mener å kunne se blant Klarnas kunder. Vi ønsker å tydeliggjøre og forklare en del av det som skrives i deres pressemelding, da mye av dette er misvisende, og at mange av konklusjonene derfor blir feilaktige.
Tekst: Geir Østby, Norgessjef i Klarna
Vi stiller oss svært kritisk til Hordes såkalte undersøkelse, da denne sier langt mer om Hordes egne kunder enn om Klarnas. Deres konklusjoner stemmer overhodet ikke med våre egne tall og statistikk for de flere millioner nordmenn som har handlet med Klarna det siste året.
Over 99 prosent betaler i tide
Faktum er at mer enn 99 prosent av de som har kjøpt med “Betal senere”, også i aldersgruppen 18-25 år, betaler for seg før betalingsutsettelsen går til inkasso (92 dager etter kjøpet var foretatt). For vår andre betalingsløsning, finansiering/delbetaling, er også andelen kjøp som blir betalt i henhold til nedbetalingsplanen 99,5 prosent.
Å telle antall Klarna-kjøp gjort med delbetaling og sammenligne disse med antallet som har store summer i kredittkortgjeld eller forbrukslån, er også grunnleggende useriøst. Vi tilbyr heller ikke en åpen generell kreditt på titusener av kroner slik som det gjøres med kredittkort og forbrukslån. Vi gjør en egen grundig kredittvurdering for hvert enkelt kjøp som blir gjort. BNPL er heller ikke et revolverende produkt. Klarnas forretningsmodell er bygget på at brukerne skal betale i tide, og ikke revolvere, noe som er tilfelle med rentebærende usikret kredittkortgjeld.
Butikkene betaler – ikke kundene
Det gjør at skulle vi strekke lånestrikken for langt, er det vi som ender med regningen – ettersom vi ikke har revolverende kreditt. De som utsteder forbrukslån og kredittkort begynner å tjene pengene sine ved forfall – når rentene begynner å løpe – der har vi et helt motsatt incitament.
Horde lever blant annet av å tilby dem med kredittkortgjeld et nytt forbrukslån med noe lavere rente for å dekke denne. Det gjør imidlertid ingenting med selve hovedproblemet. Forbruksgjelden er kostbar, med høye renter og gebyrer. Det er det vi i Klarna forsøker å rette på – ved å gjøre at BNPL-kreditten vi tilbyr, finansieres av butikkene som bruker oss – ikke av kundene ved bruk av høye rentekostnader. Andelen som benytter seg av delbetaling gjennom Klarna utgjør bare tre prosent. Resten betaler med en gang, eller med 30 dagers rentefri “Betal Senere” faktura. Vi mener vi er en del av løsningen – ikke problemet.
Om Klarnas fokus på unge og kreditt
Vi noterte oss også at Horde løfter frem unge og kreditt i sin pressemelding. Dette er et spørsmål som vi også har jobbet mye med. I vår jobb med å skape en ny og mer forbrukervennlig standard for kreditt blant alle aktører, satte vi i fjor et spesielt fokus på unge og kreditt. Selv om de er omtrent like flinke til å betale for seg som nordmenn flest, er det spesielt viktig at de yngre får god informasjon- i sitt første møte med en faktura. Det har vi gjort blant annet ved å dele en film – et lynkurs i kreditt med dem første gang de benytter seg av kreditt, og lagd en faktaside om unge og personlig økonomi. I samarbeid med Ungdomsbarometern utga vi også en rapport om temaet i fjor vår – hvor Norge inngikk som en del av rapportgrunnlaget. Dette er selvsagt ikke nok, og vi deltar gjerne for å sette videre fokus på dette.