Over halvparten av de største og mest populære varekategoriene i norske nettbutikker har økt kraftig i pris det siste året. Hos mange av dem har prisene steget betydelig mer enn inflasjonen, viser en fersk analyse fra prissammenligningstjenesten Prisjakt.
Den nye undersøkelsen har analysert prisveksten på mer enn fem millioner tilbud fordelt på over 1200 varekategorier fra februar i fjor 2024 til februar i år. Analysen avdekker at over halvparten av de 1200 kategoriene har økt mer i pris enn den generelle inflasjonen på 4.6 prosent i samme tidsrom.
-Mange forbrukere klør seg nok i hodet over at priser kan øke mye mer enn inflasjonen. Her snakker vi om enkelte økninger på opptil flere tusen kroner, ofte flere hundre prosent, i ett år der praktisk talt alle vitale husholdningsutgifter også stiger i takt med økt rente og den generelle prisstigningen, sier daglig leder Christoffer Reina i Prisjakt.
-Ha is i magen
-I slike uoversiktlige tider, med kontinuerlig hardt press på lommeboka, er det viktigere enn noen gang å følge nøye med på prisutviklingen på enkeltprodukter før man handler. Gjennom året finnes det alltid flere tidspunkter der stort sett alle produkter settes ned i pris i en kortere eller lengre periode. Da gjelder det å ha is i magen, og vente før du slår til, sier han.
Øverst på listen over netthandelens mest populære varekategorier med størst prisøkning, finner vi smartklokker og jakker, der prisene har økt med henholdsvis 35.5 og 26.5 prosent på ett år. Også hansker og votter, samt sexleketøy, noterer en økning på mer enn 20 prosent i pris. Ett eksempel er smartklokken Garmin Epix Sapphire (gen. 2), som kostet rundt 3.800 kroner i februar i fjor. Ett år senere lå snittprisen på klokken stabilt rundt 7.399 kroner, før den i mars steg med ytterligere noen hundrelapper.
Kompleks forklaring
-Forklaringen på de kraftige prisøkningene i mange kategorier er kompleks og sammensatt. Mye handler om utvikling av teknologi, og her påvirkes prisene av faktorer som innovasjon, lansering av flere premium-modeller, økte fraktkostnader, lav kronekurs, økt etterspørsel. Alt dette kommer oppå den generelle prisveksten, forklarer Reina.
Mange sliter
Han får støtte av økonomirådgiver og fagansvarlig Knut Eirik Bartnes i den økonomiske rådgivningstjenesten Pengehjelpen.no. Han har det siste året registrert en markant økning i pågang fra forbrukere som ikke får endene til å møtes, og som søker råd for å styrke økonomien.
-Økte lånerenter og høy prisstigning struper husholdningsbudsjettet for veldig mange nå. Flere må gjøre forholdsvis store grep i økonomien for å få det til å gå rundt i hverdagen, og må prioritere på en helt annen måte enn tidligere. Ofte kan det være mye å tjene på å ta en «økonomisk helsesjekk» for å sammenlikne priser på produkter og tjenester man betaler for. Ofte kommer mange godt ut av denne øvelsen, og det er hundrevis og noen ganger tusenvis av kroner å spare på å bytte leverandør av f.eks. mobiltjenester, strøm og forsikring. Det samme gjelder typiske forbruksvarer, sier Bartnes,
Kraftige prisøkninger til tross; fortvil ikke – mye har også blitt billigere. Kategorier som PC-kabinett, skjermkort, mus til PC og griller har alle sunket mer enn 10 prosent i pris i den samme perioden.
Prisoppgang på populære produkter
(Fra februar 2023 til februar 2024).
Smartklokker | 35,5% |
Jakker | 26,5% |
Hansker & Votter | 22,2% |
Sexleketøy | 20,4% |
Støvsugere | 19,0% |
Parfyme | 14,0% |
Pulsklokker | 12,2% |
Tv’er | 11,3% |
Hodetelefoner | 11,2% |
Løpesko | 9,7% |
PC-skjermer | 9,3% |
Tursko | 8,0% |
Mobiltelefoner | 4,9% |
Prisfall på populære produkter
(Februar 2023 til februar 2024).
Kabinett (PC) | −18,0% |
Skjermkort | −15,3% |
Mus til PC | −11,8% |
Griller | −10,9% |
Spillkonsoller | −8,3% |
Bager & Reisevesker | −7,0% |
Motorsag | −5,9% |
Prosessor | −5,8% |
Airfryers | −5,6% |
Bøker | −5,5% |
Håndkrem | −3,2% |
(Kilde: Prisjakt)