Gründer Kristian K. Fredheim, skattedirektør Nina Schanke Funnemark og produktansvarlig i DNB Camilla Berggren er sikker på at små og mellomstore bedrifter vil oppleve den nye tjenesten fra Skatteetaten som en skikkelig forenkling. (Foto: Skatteetaten)

Mange småbedrifter sliter med å ha oversikt over skatt og avgift som skal betales

Nå er det like før bedrifter får skatte- og avgiftskravene direkte inn i mobil- eller nettbanken sin, noe som gjør det enda enklere å få oversikt og å gjøre opp for seg.

35 prosent av alle henvendelser til Skatteetaten handler om hvor mye man skylder og behov for å få en kontoutskrift for å skaffe seg oversikt. Derfor kommer Skatteetaten nå med en ny tjeneste.

«Krav og betalinger» gir næringsdrivende en samlet oversikt over hva man skylder og har til gode direkte i mobilen eller nettbanken. Tjenesten skal bidra til at næringsdrivende får bedre oversikt over egen økonomi og kan betale til rett tid, slik at de unngår purringer, gjeldsproblemer og konkurs.

–Bedriftene er ofte opptatt med jobben de skal gjøre, og kan oppleve administrasjon, regninger og regnskap som krevende. En del konkurser skyldes manglende oversikt. For denne type bedrifter blir det nå enklere å planlegge og holde orden, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum, som roser dette resultatet av samarbeid mellom finansnæringen og det offentlige.

Hjelper bedriftene å gjøre rett

Skattedirektør Nina Schanke Funnemark sier at målet er å forhindre at bedriftene pådrar seg kostbar gjeld til staten og å hjelpe brukerne til å gjøre rett. – Dette vil gjøre det enklere for spesielt de små og mellomstore, å få en bedre samlet oversikt å gjøre opp for seg overfor det offentlige der de er vant til å betale regninger. Det tror vi vil hjelpe mange næringsdrivende, fordi man unngår å komme unødig i betalingsvansker, sier Schanke Funnemark.

– Løsningen er et resultat av et aktivt samarbeid med finansnæringen, og viser hva vi kan få til når offentlige og private aktører samarbeider. Ved å benytte metodene i Digital samhandling offentlig privat (DSOP) lykkes vi med å drive innkreving på bedre måter, sier hun.

Små bedrifter sliter mest

Skatteetaten erfarer at det særlig er vanskelig for enkeltpersonforetak og små aksjeselskap å forstå og gjøre rett. Det er stor variasjon i forkunnskap, erfaring og forventninger til å drive næring. Skatt og avgifter har til nå ikke vært synkronisert med driften. Økonomiske problemer starter gjerne tidlig i bedriftens livsløp og med bedre oversikt over løpende betalingsevne unngår småbedrifter å plutselig være uten midler til å dekke MVA-krav og lignende.

Gründer gleder seg

Kristian K. Fredheim er gründer og eier av nysatsingen Wabba, som tilbyr sunn snacks til utvalgte steder i Norge, Spania, Sveits og England. Han lovpriser forenklingene som den nye tjenesten til Skatteetaten vil gi og mener det vil gjøre hverdagen lettere for mange som driver for seg selv.

– Jeg har selv bakgrunn fra bank- og finans, men opplever som selvstendig næringsdrivende et hav av instanser og interessenter jeg må forholde meg til. Dette er det krevende å holde oversikt over og planlegge for. Alt er tross alt nytt. Ekstra påminnelser om frister, forfall og terminer i mobilbank og regnskapssystem skaper sterkt ønsket forutsigbarhet, som igjen legger til rette for smart og lønnsom drift, sier han.  – Det er mildt sagt imponerende at Skatteetaten og bankene legger krefter i å få dette gjort så godt, sier han.

Testes i nett- og mobilbanken

På Skatteetaten.no kan man fra i høst allerede få god oversikt over forfall og beløp. Når alle bedrifter får tilgang til den nye løsningen gjennom nett- og mobilbank og regnskapssystemer er fremdeles ikke klart, men løsningen skal testes ut i første omgang av DNB overfor enkelte kunder, i løpet av 1. kvartal 2024 også av Sparebank 1 og Sparebanken Vest.

– Vi i DNB gleder oss til å tilby våre bedriftskunder bedre oversikt og kontroll over egen økonomi. Dette skal vi teste ut nå i DNBs bedriftsapp for et utvalg kunder. Prosjektet er et håndfast bevis på hvorfor det lønner seg med offentlig-private samarbeid og hvordan vi sammen kan gjøre hverdagen enklere og mer effektiv for bedriftene, sier Camilla Berggren, produktansvarlig for DNBs bedriftsapp.

Konkurser skyldes ofte skatte- og avgiftskrav

Antall konkurser er økende. I 3. kvartal 2023 ble det totalt åpnet 946 konkurser – 13 prosent flere enn samme periode i fjor ifølge SSB. De fleste av de som gikk konkurs var små og mellomstore foretak, og Skatteetaten er den kreditoren som begjærer flest konkurser.

Abonnèr i dag

Du får rett til å publisere egne saker (moderert), tilgang til “+” saker og etterhvert få tilgang til planlagt fordelsklubb.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *