Selskapet Placepoint tilbyr analyseverktøy for kart- og eiendomsdata. Mestergruppen skal nå ta i bruk verktøyet i forbindelse med boligprosjekter.
Digitalisering er et viktig satsningsområde for Mestergruppen. Vi har vært på jakt etter et godt og effektivt verktøy for tidligfase feltutvikler der man raskt og med godt faktagrunnlag kan ta stilling til mulighetene og lønnsomheten i et prosjekt. Kombinasjonen av mye relevant informasjon, 3D boligkart og skisseverktøy, samt god visualisering av potensielle muligheter i et utbyggingsprosjekt, er hovedårsaken til at vi har inngått dette samarbeidet med Placepoint, sier Stine Røsand, direktør for utførende kjeder i Mestergruppen.
Automatisering og digitalisering
Placepoint på sin side er svært tilfreds med å kunne inngå et samarbeid med en så tung eiendomsaktør.
– Samarbeidet med Mestergruppen er av stor betydning for oss på flere nivåer. Naturligvis ser vi på dette som en tillitserklæring, og en attest på at den utviklingen som foregår hos oss hver eneste dag er etterspurt av betydningsfulle aktører i vår bransje, sier Peder Sunde som er daglig leder i Placepoint.
Sunde mener at eiendomsmarkedet i Norge er overmodent til å omfavne automatisering og digitalisering av prosesser som tradisjonelt er kjent for å være manuelle og tidkrevende.
– Ikke minst er det økende interesse nå som markedet er på vei inn i en mer krevende periode, og har behov for å effektivisere og redusere risiko for å gjøre kostbare feilinvesteringer.
Lanseres for medlemsbedrifter
Mestergruppen har fire boligkjeder med til sammen over 300 medlemsbedrifter. Målet er at løsningen Placepoint tilbyr skal gi verdi for de aller fleste av disse.
– Et så tett samarbeid med små og store forhandlere spredt over hele landet vil gi oss unik innsikt i ulike problemstillinger disse står ovenfor når de er på jakt etter nye muligheter, sier Sunde.
Mestergruppen på sin side er tilfreds med å ha funnet en aktør som har en solid plattform allerede, kombinert med betydelig utviklingskapasitet.
– Det er avgjørende for oss at vi kan visualisere egne boligmodeller i kartet og at vi kan utføre kalkulasjoner for et helt felt – både lønnsomhetsvurdering og synliggjøring av totalt CO2-utslipp, avslutter Røsand.
Om Placepoint
Placepoint ble etablert i 2017, har 14 ansatte og kontorer i både Oslo og Sandefjord. Placepoint leverer en kartbasert informasjon- og analysetjeneste for eiendomsutviklere hvor målet er å øke ROI ved å øke tryggheten til investeringsbeslutninger i tidligfase av et eiendomsprosjekt. Verktøyet samler grunnleggende informasjon om en eiendom, samt informasjon om blant annet reguleringsplaner, kommuneplaner, kommunens plankart, demografi, grunnforhold, kvikkleire, eiendomspriser, solforhold, utsikt, trafikkmengde og andre faktorer som er viktig i forbindelse med boligprosjekter.