Nasjonal kommunikasjonsmyndighet mener konkurransen om å levere bredbåndstjenester er for dårlig. Nå varsles det grep for å øke valgmulighetene og hindre monopolsituasjoner.
Ny analyse av bredbåndsmarkedet har pekt på klare utfordringer med lav konkurranse og liten mulighet for at kundene selv kan velge bredbåndsleverandør. Analysen er nå sendt på høring.
— Når det er liten konkurranse om kundene, fører det til høyere priser og sannsynligvis dårligere tilbud, sier direktør for Nkom, Pål Wien Espen.
Tidligere hadde Telenor et landsdekkende bredbåndstilbud gjennom sitt kobbernettverk. Nedleggelsen av dette nettverket har ført til forskjeller i konkurransesituasjonen i ulike deler av landet. Nkom mener det i flere deler av landet er enkeltaktører som har for stor makt, og at bredbåndskundene der har for få valgmuligheter. For å øke konkurransen vil myndighetene pålegge disse aktørene å tillate at andre bredbåndsleverandører leverer tjenester i deres nettverk.
— Vi har gått fra å se Norge som ett nasjonalt marked til nå å bestå av 22 regionale markeder. For 12 av disse markedene peker Nkom på selskaper som har en sterk markedsstilling, og som da ligger an til å måtte åpne sine nett for konkurrenter. I 10 regionale bredbåndsmarkeder peker vi ikke på selskaper med sterk markedsstilling, og vil derfor ikke pålegge tilgangsplikt her. Vi mener likevel at konkurransen vil øke også her, sier Espen.
Disse 9 selskapene har ifølge analysen sterk markedsstilling i 12 markeder:
- Telenor (Kystkommunene i Vestfold og Telemark, Kysten fra Kragerø til Kristiansand, Bergensområdet,
Trøndelagskysten) - Viken Fiber (Drammensområdet)
- Eidsiva Bredbånd (Innlandet)
- Altifiber (Indre Agder og Dalane)
- Lyse Fiber (Stavangerområdet)
- Haugaland Kraft Fiber (Sunnhordland og Haugalandet)
- Enivest (Sunnfjord og Nordfjord)
- NTE Telekom (Nordlige del av Trøndelag)
- Signal Bredbånd (Sørlige og midtre del av Nordland)
Han sier videre:
—Flere av de store markedsaktørene arbeider mot å åpne nettene sine og gi tilgang til konkurrenter i sine nettverk. Vi tror både Telenor og andre aktører er så trygge på produktet sitt og den kvaliteten de leverer at de tør å møte konkurranse om kundene sine. Samtidig vil det gi dem muligheter til å konkurrere i helt nye områder. Vi tror en slik modell for konkurranse i hverandres nett på rimelige og rettferdige vilkår er fremtiden for bredbåndsbransjen, sier direktør i Nkom Pål Wien Espen.