Denne artikkelen sto på trykk i Byavisa Drammen i mai 2013.
Det finnes veldig mange flinke kunstnere. Og det finnes veldig mange flinke forretningsfolk. Disse egenskapene kan kombineres, mener de som står bak kulturnæringens trumfkort.
Seminaret Kulturnæringens trumfkort ble arrangert av Øvre Eiker kommune og Vestregionen. Kunstneren Morten Viskum stilte lokalitetene Vestfossen Kunstlaboratorium til rådighet for de rundt 50 som hadde takket ja til invitasjonen.
Seminaret ble åpnet av Olemic Thommesen, stortingsrepresentant for Høyre og styreleder i Foreningen Norden. Han snakket om hvordan kunstnere tradisjonelt har holdt avstand til ”kapitalen” og ment at den var skadelig for den frie kunsten.
– Det er slett ikke et nederlag at man klarer å leve av kunsten sin, sa han.
– Men da må man kanskje snu tankegangen litt.
Samleren
Morten Viskum er leder ved Vestfossen Kunstlaboratorium, utøvende bildekunstner og kunstsamler.
Han introduserte den nye utstillingen, som heter 1986 – 2013, og viser hans egen kunstsamling fra det første bilde han kjøpte i 1986.
– Det kostet halvannet år med studielån, sa han, da han viste frem et trykk av Marc Chagall som fortsatt hang på det samme tapetet fra 1986. På gulvet foran lå et teppe, også kjøpt i 1986, og på teppet sto en modell av ham selv, slik han så ut i 1986.
– Jeg har konferert med mora mi, og hun sier det var sånn jeg så ut, smilte han.
Utstillingen går over tre etasjer, noe som inkluderer en nyinnredet tredje etasje.
Foredrag
Kristin Danielsen, direktør i MIC, holdt et foredrag om publikumsutvikling. Et relativt nytt begrep som handler om å sette publikum i fokus, noe som er vanskelig for kunstnere.
– Det er ikke meningen at kunsten skal blir markedsstyrt, understreket hun.
– Poenget er at vi må endre litt på hvordan vi kommuniserer den. Hvordan vi trekker folk til en utstilling. For faktum er at gruppen som går på utstillinger ikke har endret seg på 70 år, og det er kvinner over 50 med god økonomi og usymmetrisk sveis. Kulturkjerringer har blitt et begrep.
Kristin Danielsen forsikret tilhørerne om at det finnes grep man kan ta, uten at det går ut over integriteten på kunsten.
Reodor Felgen
Neste foredragsholder var Sjur Dagestad. Det ble et fyrverkeri av en performance! Han tok utgangspunkt i seg selv og sine bragder – som det ikke skortet på. Han er stifter av Innoco AS og professor i innovasjon på NTNU. I tillegg er han seriegründer, og har erfaring med gode og mindre gode satsninger. Han har funnet opp ting, er kunstner, selv om han ikke liker ordet.
Han dro et eksempel på lansering av en vin fra Australia – et land der de drikker et hav av øl og egentlig ikke så mye vin. Denne vinen skulle lanseres på samme måte i Amerika. To kampanjer ble sidestilt: En som forteller hvor mye fruktighet og aromaer som fantes i vinen, skrevet med vinekspertenes uttrykk. Og en som fortalte kort og godt: Lett å like. Lett å velge. Fest og moro.
– For å si det som det er: Bare en brøkdel av vanlige folk har egenskapene til en vinekspert. De fleste som drikker, vil ha en vin som er lett å like og gir fest og moro, sa Dagestad, som flere ganger fikk tilhørerne til å bryte ut i latter.
Bli med
Øvre Eiker kommunes initiativ inkluderer alle de 16 kommunene i Vestregionen. Og alle ble invitert til denne dagen i Vestfossen. De som takket ja til invitasjonen fikk masse inspirasjon og videre invitasjoner til samarbeid og kunnskapsutvikling. Kulturnæring er et satsningsområde fra regjeringen, og Øvre Eiker kommune er blant foregangskommunene som har tatt dette på alvor.
– Vi vil ikke stå alene, sier kultursjef Lidia Ivanova Myhre.
– Derfor inviterer vi alle kommunene i nærheten til å være med å utvikle videre.