Bilbransjen har endret nybilkontraktene. Nå får forbrukerne hele risikoen for avgiftsøkninger, også hvis bilen blir forsinket. – Ta forbehold før du underskriver, advarer NAF.
Svært mange selgere av nye biler bruker Norsk bilbransjeforbund (NBF) sin standardkontrakt. Nå endrer NBF kontrakten. I år er det ventet et nybilsalg på om lag 110.000 biler, i hovedsak elbiler.
– De nye kontraktene kan skyve en saftig ekstraregning over på deg som kjøper ny bil, hvis bilavgiftene skulle øke før bilen er levert. Det vil også gjelde om bilen er forsinket. Vi oppfordrer bilkjøperne til å ta forbehold før de signerer, sier Vigdis Svennungsen, senior advokat i NAF.
Avtaler seg bort fra ansvar ved forsinkelser
Tidligere var NBFs kontrakt tydelig på at bilkjøperen ikke skulle belastes økning i engangsavgift og omregistreringsavgift som kom etter avtalt leveringstidspunkt. Nå vil bransjen avtale seg bort fra ansvar for prisøkninger helt frem til bilen er levert, ved å velge formuleringen «før levering» og ikke før «avtalt levering».
– Før hadde du beskyttelse mot prisøkninger på mer enn 6 prosent av kjøpesummen, også inkludert avgifter. Nå senkes terskelen til 3 prosent, og det er bra. Men når avgifter holdes utenfor, og du i tillegg får ansvar for prisøkninger helt frem til bilen faktisk er levert, øker risikoen din ved forsinkelser, sier Svennungsen.
Klart råd fra NAF
NAF råder derfor bilkjøperne til å ta forbehold mot prisøkninger etter avtalt levering før de signerer kontrakten.
– Dette bør skje skriftlig, enten som påskrift på kontrakten eller per e-post, råder Svennungsen. – Vi mener det er urimelig at kjøper sitter med hele ansvaret dersom prisen øker, også etter avtalt levering. Vi kan fort komme opp i en ny situasjon der elbiler blir forsinket, sier hun.
I 2022 og 2023 var det store leveringsutfordringer på elbil, og Tesla har allerede advart mot at situasjonen i Rødehavet kan skape nye utfordringer.
Forbrukerrådet enig med NAF
Juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, er enig i at standardkontrakten slik den er nå legger for stor andel av risikoen for prisendringer på forbrukeren.
– Pris er en viktig del av vurderingen når man kjøper bil. Denne endringen gjør at det blir stor usikkerhet om hva bilen faktisk vil koste til slutt. Når avgifter holdes utenfor beregningene vil vi i beste fall være like langt som før endringene, sier Iversen.
Han understreker at bruken av skriftlig avtale ved bilkjøp er viktig, men at forbrukeren som blir møtt med standardkontrakter laget av næringslivet har særskilt beskyttelse.
-Det skal mindre til før vilkår i slike kontrakter ansees som urimelige, sier Iversen. Han viser til at avtalevilkår som medfører betydelig skjevhet til skade for forbrukeren kan settes til side.
Bilkjøperne trenger forutsigbarhet
Avgiftene på elbiler har kommet raskt. Først da moms på elbil ble innført, senere da regjeringen la på en overraskende vektavgift. I dag betaler du moms på den delen av bilprisen som overskyter 500.000, og vektavgift på 12,98 per kilo, med et fradrag på de første 500 kilo.
– Bilkjøperne er sensitive til økninger i avgifter. De aller fleste nye biler som blir solgt i år, kommer til å være elbiler. Derfor må forbrukerne få trygghet for ytterligere avgiftsøkninger, og vi forventer at regjeringen ikke skrur opp elbilavgiftene nå. Utskiftningen av bilparken er et viktig mål, og med større risiko for forbrukerne kan utrygghet om avgiftene være tungen på vektskålen, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.