Blant privatkunder er andelen elbiler så langt i år på nitti prosent. – Med så mange nye elbilister på veiene må betaling for hurtiglading bli enklere enn i dag, mener NAF.
Så langt i 2022 er det solgt 80 000 elbiler, i følge nye tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
– Dette er om lag på samme nivå som i fjor på denne tiden. Samtidig er totalsalget av alle nye biler gått ned i 2022, slik at elbilandelen øker. Hittil i år er nesten fire av fem nye biler – 78 prosent – en elbil. På samme tid i fjor var andelen på 63 prosent.
Det sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF. Han mener det høye elbilsalget må få politiske konsekvenser, og viser til at regjeringen har lovet en ladestrategi før nyttår.
Én av tre strever med hurtiglading
– Det finnes snart 600 000 elbiler på norske veier. Når samtidig mer enn hver tredje elbilist sier de har opplevd betalingsproblemer på hurtigladestasjoner må dette tas tak i. Det er et altfor høyt tall. Mange gruer seg for å betale når de skal hurtiglade, og det er nok også noe som gjør at flere enn nødvendig venter med å velge elbil, sier Braadland.
Blir enklere med åpen digital lading
– I dag må du ha 10-15 apper for å kunne lade hos alle som tilbyr hurtiglading. Dette går det an å gjøre enklere. Vi har etterlyst åpen, digital lading, såkalt «e-roaming», som gjør at forbrukerne kan bruke sin ene favoritt-app til å starte, stoppe og betale på alle ladestasjoner, sier Braadland.
NAF mener regjeringen må sette krav til ladeselskapene, slik de nå gjør i EU. – Om lag hver femte bil på veiene er nå en elbil. Norge ligger langt foran på elbil, og dette er overmodent å løse. Dette må på plass i ladestrategien til regjeringen, og innføres fra 2023, sier han.
– Over halvparten av elbilistene sier i en undersøkelse at de foretrekker en digital løsning, hvor de enten kan bruke telefonen, eller hvor laderen og bilen ordner betalingen opp seg imellom, sier Braadland.
30 000 færre nye biler enn i fjor
Så langt i år er det solgt totalt rundt 100 000 nye biler. I fjor på samme tid var tallet snaut 130 000 biler. Det er imidlertid store forskjeller mellom hva slags bil bedrifter kjøper og hva slags biler privatkunder kjøper. Ser man bare på privatkunder er andelen elbiler på 90 prosent så langt i år. For bedrifter er den på under 60 prosent.
– En viktig årsak til nedgangen i bilsalget er krigen i Ukraina. Ledninger og kabler til en rekke biler blir produsert i Ukraina. I tillegg har det lenge vært mangel på databrikker på grunn av covid. Det gjør at de norske ventelistene på nye biler er svært lange, sier Braadland.