To av ti ledere mener du ikke bør ytre deg offentlig om fagområdet ditt. NITO-advokat Steinar Andersen er bekymret for at arbeidsgivere kan trekke lojalitetsplikten for langt.
Hvordan står det til med ytringsfriheten i arbeidslivet? En undersøkelse fra Fafo viser at under halvparten av ansatte i privat og offentlig sektor opplever å ha stort rom til å ytre seg offentlig om faglige spørsmål.
NITO-advokat Steinar Andersen er opptatt av åpenhet rundt ytringsfrihet i forbindelse med rollen man har som ansatt.
– Debatt, faglig uenighet og diskusjoner er viktig. En virksomhet vil være tjent med å ha engasjerte og faglig sterke ansatte, som er dedikerte til faget sitt, sier Andersen.
Han oppfordrer ansatte og ledere til å ha åpenhet og dialog rundt faglig uenighet.
Tenk på omdømmet
– Det er bekymringsverdig hvis ytringsfriheten til arbeidstakere oppleves å være innskrenket fordi arbeidsgiver trekker lojalitetsplikten for langt, sier Andersen om tallene fra Fafos undersøkelse.
– Det kan være en rekke grunner til hvorfor arbeidsgiver har en interesse av at de ansatte er oppmerksomme på eventuelle konsekvenser av det de uttaler seg om. Dette kan typisk gjelde eksempler som arbeidsgiver mener vil kunne gi negative konsekvenser for omdømme, fortsetter han.
Hvem skal uttale seg?
– Hvis du uttaler deg i egenskap av å være en fagperson på området, vil imidlertid dine meninger fort kunne bli oppfattet som virksomhetens meninger, uten at dette nødvendigvis alltid er riktig, sier NITO-advokaten.
– Dersom du er usikker på om det du vil uttale deg om er i strid med det arbeidsgiver mener at du kan og bør si, vil du være tjent med å diskutere dette med arbeidsgiver før du uttaler deg.
– For å si det enkelt: Ansatte har i utgangspunktet ytringsfrihet og i mange tilfeller kan ansatte ha både en moralsk og juridisk plikt til å uttale seg i kraft av å være fagpersoner. Offentligheten har både en interesse og et behov for å få tilgang på den kunnskap og de meninger fagpersoner har på ulike områder, sier Andersen.
– Selv om du «vet at du har rett», så kan dette også basere seg på en mer subjektiv forståelse av det du oppfatter er «hele saken» med de problemstillinger den reiser enn hva arbeidsgiver mener, og slik sett er det alltid lurt å ta saken internt først. Vær også oppmerksom på at mange virksomheter har egne ansatte som skal uttale seg til media.
Viktige og vanskelige spørsmål
NITO-advokaten har selv erfaring med flere saker der manglende dialog og avklaring i forkant har medført kraftige reaksjoner som advarsler og i noen tilfeller oppsigelser.
– Reaksjonene viser at dette er både viktige, men vanskelige spørsmål å håndtere, avslutter Andersen.