– Lotteritilsynet er fornøyd med at begge pengespilltilbyderne har landet prosessen med å få redusert markedsføringstrykket. Reklame og markedsføring for pengespill er skadelig for de som har problemer med pengespill, sier Atle Hamar, direktør i Lotteri- og stiftelsestilsynet.
De to enerettsaktørene følger dermed Lotteritilsynets pålegg om å redusere kostnadene i markedsføringen. Norsk Tipping skal kutte med minst 45 millioner kroner fra 2022 til 2023, og Norsk Rikstoto skal kutte nær 3,4 millioner kroner.
Ulovlig pengespillreklame er fjernet
Pålegget om å kutte markedsføringen skjer som følge av at reklamen fra ulovlige pengespill er borte fra norske tv-skjermer.
-Etter norsk lov kan pengespill bare markedsføres så langt det er nødvendig for å informere om spilltilbudet og lede spillelysten i samfunnet til ansvarlige og trygge pengespill, sier Hamar.
Lotteritilsynet varslet enerettsaktørene i august i fjor om at de måtte gjøre tiltak for å redusere reklametrykket. Dette har selskapene nå tatt til følge.
Konkurranse fra ulovlige påvirker reduksjonen
Norsk Rikstoto må redusere mindre enn Norsk Tipping blant annet fordi konkurransen om spillene til selskapene møter ulik konkurranse fra de ulovlige aktørene.
-De ulovlige tilbydernes spill på hest med faste odds er ikke i direkte konkurranse med spillene til Norsk Rikstoto. Likevel har vi sett at slike spill har vært markedsført fra de ulovlige aktørene for å lokke nordmenn til et ulovlig kasinotilbud, sier Hamar.
Hvor mye selskapene reduserer avhenger av grunnlaget. Norsk Rikstoto skal redusere med 5,2 prosent av et beregningsgrunnlag på 64,5 millioner kroner, mens Norsk Tipping skal redusere med 20 prosent av 227,5 millioner kroner.
Selskapene må gjennomføre reduksjonen innen 30. juni 2024.